2. maaliskuuta 2014

KYLPYLÄMUISTOJA

Olen alkanut nukkua öisin huonosti. Ainakin yhteen menee ja viime yönä neljään. En tahtoisi ottaa nukahtamispilleriä. Sairaalassa nukuin, kotona en. Stressiä? No, kai se siitä tokenee.

Krimillä asiat huonosti. USAn ja Venäjän presidentit jutelleet puhelimessa. Sotilaita, tiesulkuja, kaikenlaista sotakalustoa ikäänkuin varoiksi, jos vaikka tarvittaisiin. Suomen uutislähetyksissä haastatellaan tietäviä ja kysellään, mitä voi tapahtua. Jos joku tuudittautuu siihen, että me olemme moisesta mylläkästä kaukana, niin emme me niin kovin kaukana ole. Mustameri nyt ei aivan naapurissa ole kylläkään, mutta tämmöisillä asioilla on tapana levitä. Historia kertoo.

E soitti ja kertoi lähtevänsä kylpylään. Hyvää ruokaa, seurustelua, vesijumppaa, hierontaa. Minä olin usein äidin kanssa kylpylöissä. Kova meininki. Sinkkiammeissa istuttiin jääkylmässä vedessä karaistumassa. Höyrykaappikin tuli minulle tutuksi. Pää vain näkyi. Savihierontaa. Paastoamista. Limaista ja ohutta kauravelliä paaston jälkeen. Vatsa oli ruikulla. Ei mitään nykyajan hemmottelua. Ruumiin ja mielen puhdistuminen oli pääasiana ja mitä raaemmalla tavalla, sitä parempi. Niitä sinkkiammeita inhosin. Käteen annettiin kauha, jolla piti vettä velloa, kun lisättiin jääkylmää vettä. Sitten toiseen ammeeseen, jossa oli lämmintä vettä. Sama kauha. Olin yleensä ainoa lapsi kaikkien mammaraisten joukossa ja jotkut katselivat minua säälivästi. Kerran äiti pyörtyi  hänelle liian kuumassa saunassa.  Kuten sanoin, kovaa hommaa. Hyöty? Kai siitä aikuiset saivat jonkunlaisen. Minulle tuli vain punainen iho.

Emme olleet saunojia, vaikka mamman ja papan mökillä olikin Friherrsissä sauna. Pappa oli intohimonen saunoja. Tuntikaupalla ja vielä aamullakin. Joissakin asunnoissa on meilläkin ollut sauna. Sitä käytettiin pyykin kuivaamiseen. Mökillä oli enemmän käytössä. Vieraita kävi ja puulämmitteinen  viehätti. Pulahtivat välillä järveen ja taas kaikki alusta. Se oli sitä aikaa.

Alkoi sataa räntää. Rännäksi luokittelen. Roskiskeikka jääköön vaikka huomiseen. Ylihuomenna kummitytön kanssa kaupungille. Ostoslista on pitkä. Toivottavasti jaksan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti