2. lokakuuta 2018

KIANTO-HURMOSTA

Istuin kaikessa rauhassa kauppakeskuksen lepopaikalla katselemassa ihmisvirtaa, kun minua lähestyi vanhempi rouvashenkilö. "Voinko esittää kysymyksen?" Vastasin  hänen voivan. "Mistä te olette ostanut tuon baskerin, kun minä olen etsinyt jo kaksi tuntia baskereita täällä, eikä niitä ole?" Olin onnellinen voidessani kertoa ostaneeni baskerini "oikealta Stockmannilta Aleksanterinkadulla".  "Eikö täällä sitten myydä ollenkaan baskereita?" Tiedän olleeni kaikkea muuta kuin kotipaikkahenkinen vastatessani "ei, eikä paljon muutakaan". Rouva kiitti vastauksestani ja luultavasti suunnitteli matkaa Aleksille ihmetellen mennessään, mitä se vastaukseni loppukaneetti tarkoitti.

Olin harmistunut oltuani juuri hetkeä aikaisemmin Herkussa pettymässä. Viime aikoina siellä on usein myyty minulle ei-oota, osa hyllyistä on tyhjiä ja kassoissa noviiseja. Edellisen omistajan aikana ei koskaan...

Ai kun olen tykästynyt Jooseppiin. Suorastaan ahmin Kiannon värikästä kieltä. Jooseppi on, kuten kaikki tiedämme, köyhä mies. Mutta nyt taloudellinen asema on kohentunut, kun hän on alkanut valmistaa pontikkaa. Tietysti salaa. Kaisa-Reetalle ostetaan hame. Lapset saavat kauppareissulta karamellia. Jooseppi on hyväntuulinen, tuppaa ihan laulattamaan: "Pupu-Jussi se metsässä/ nukkuu kuusen alla./ Mökkikin oma on Jussilla,/ polutkin korpehen tallaa./ Hei liri lii!/ Hei luri luu!/ Jussi se tanssia taitaa..."

Miksi ihmeessä en ole aikaisemmin Ryysyrantaa lukenut, "köyhälistötarinaa Suomesta", vaikka se on jo lapsuuskotini hyllyssä piilotellut? Mikä kielen käyttö kirjailijalla, sanojen kirjo, huikeita lauserakennelmia! "Ryysyrannan Jooseppi hiihtää talvi-illan jo hämärtyessä tuiskuntuprakassa pitkin Petkeljärven pitkää pohjukkaa, kyttyräisessä seljässään nahkainen reppu ja rinnan ympärillä kolmikertainen naru, johon liitetyn puujutkon hännässä sihisee köykäinen, pitkäjalaksinen, hienorakenteinen kelkka, jota köyhä kansa sanoo veturiksi..."

Mutta nyt johonkin ulos täältä. Ex tempore metroajelu Stadiin? Vesijumppa tänään jäi pois.














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti