2. huhtikuuta 2021

TÄNÄÄN TEEMANA ESKO SALMINEN

Nykyisin asiakkaan on oltava tarkkana kuin porkkana tilaustensa kanssa. Tuli pientä erimielisyyttä kahvikapselitoimittamisesta, pitääkö minun maksaa postimaksu heidän virheensä takia? Tilauksestani puuttui kaksi tavaraa. Luvattiin tietysti lähettää jälkikäteen ja siinä kohdin tuli postimaksukeskustelu. Sitten virallisen tärkeä ääni ilmoitti toisessa päässä "me tarkistamme nauhalta tilauskeskustelun". Siitä vaan ja sen kun. Huomenna haen postista vajavaisen tilaukseni ja saanen tiedon sitten korjatusta aikanaan ja lähetys on oltava ilman postikuluja minulle. Sama asia tapahtui edellisessäkin tilauksessani. Onko tavaroiden kerääjä huolimaton vai onko tässä muuta?

Tänään aion visusti istua Teeman äärellä ja nauttia Esko Salmisen äänestä ja lausunnasta. Taltiointi viime vuodelta. Kun minä niin tykkään Tauno Palostakin, avaan tv:n jo päivällä. Tulee Viikon tyttö vuodelta 1946. Tänään nimittäin ei ole sopantekopäivä. Onhan sentään pitkäperjantai, joka oikeasti tuntui aina kovin pitkältä kun olin pieni. Silloin päivä otettiinkin vakavammin kuin nykyisin. Melkein kaikki, mikä vähänkään liittyi ilonpitoon, oli ankarasti kielletty. Lankalauantaina herättiin taas eloon. Minulla ei ole värjättäviä lankoja.

Olen tutustumassa naisen asemaan ja elämään aikojen takaa. Hyllystä löytyi jälleen perintökirja Franz Carl Endres Ikuinen nainen, naisen kulttuurihistoria (Gummerus 1953). Suomentaja Kyllikki Nurminen. Teos ei taaskaan mikään vuoteessa luettava. Tykkään punnita kirjoja ja tämän paino on yksi kilo ja 733 grammaa. Kannet kangasta, pellavan näköistä. Jos en nyt aivan kannesta kanteen lue, niin ison osan kuitenkin. Pitää tietää, miten meillä naisilla on mennyt sitten Eevan aikojen.

Kun olen oikein ankarasti yrittänyt, olen saanut yöpöydällä olevaa keskeneräisten kirjojen pinoa matalammaksi. Pääsin Miika Nousiaisen Pintaremontinkin loppuun. Yhden kirjan panin ilman loppumista hyllyyn. Sitten siivosin uudemman kerran hyllyä. Kiipeilin tikapuilla, nostelin kirjahyllyyn kuulumatonta tavaraa (laatikollinen hiustenkuivaajia) kaappeihin. Olin ylpeä aikaansaannoksestani ja kirjahylly näyttää nyt kirjahyllyltä, kuten pitääkin. Mutta täpötäysinäiseltä. Mistä hitosta saan tilaa? Saako hitto-sanaa käyttää tänään? 

Vielä viipyilen hetken yöpaidassa ja sitten suihkuun ja vermeet päälle. Huominen kauppalista valmiiksi. Itäkeskuksen paras ruokakauppa on postin vieressä, eikä se ole Herkku. Ehkä onnistaa ja saan Chorizo-makkaroita.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti