14. maaliskuuta 2019

OSTATTEKO MUOVIKASSIN?

Ystäväni K yllyttää yhä minua mukaansa johonkin virkistäytymiseen vihkiytyneeseen kuntokylpylään. Kerran olin jo myöntyväinen, mutta nyt mieli muuttunut. Kun ei saa kuulemma vain tuommoisessa paikassa oleskella ja odottaa ruoka-aikoja. Pitää osallistua. Lonkka ei tykkää kaikista liikkeistä edes vesijumpassakaan. K väittää minun vanhemmiten kangistuvan niin, etten pääse ylös tuolista tai vuoteesta. Mistäs hän sen tietää??

Huomenna Jukka-Pekka Sarasteen johtaman orkesterin musisointia. Odotan jo mielissäni. Olen näännyttänyt italialaistuneen ystäväni musiikkikertomuksillani, mitä olen kuullut ja eritoten kuunnellut. Elän aivan uudessa maailmassa ja täytyyhän siitä puhua. Säveltäjien nimet olleet etäisinä tiedossa ja nyt istun usein heidän sävellystensä ympäröimänä onnellisena ja nauttien sinfonioista ja pianokonsertoista.

Aleksanterinkadun Kolmen Sepän liepeillä oleva Suomalainen Kirjakauppa on muuttanut saman kadun varrelle Salama-taloon. Rosebud-niminen kirjakauppa valmistumassa entiseen Suomalaiseen. Rosebudista muualla olen usein ostanut. Oudolta tuntuu nyt Seppien aukio, kun vanha ja tuttu kirjakauppa on poissa. Mikäänhän ei ole ikuista.

Erään tavaratalon huonoa menestymistä olin eilen todistamassa. Oli ostettavaa kosmetiikkaosastolla. Ei myyjiä. Etsin kauan joka paikasta. Vartija käveli ohi. Pyysin häntä etsimään minulle myyjän. Ei löytänyt. Lopulta tepsutteli myyjätär juuri ilmeisesti töihin tulleena, koska pani käsilaukkunsa säilöön. Sitten oli maksamisen vuoro ja kävelin kassalle. Ei ketään. Huhuilin ja kävelin edestakaisin. Tuli kassa, joka kertoi olleensa "viiden metrin päässä nurkan takana". Miksi siellä? Olin jo niin tympäytynyt huonoon palveluun, etten malttanut olla sanomatta nyt vahvistuneen syyn, miksi tavaratalolla ei mene hyvin. Osastolla oli muitakin väsyneen näköisiä asiakkaita ilman palvelua. Jo se että koko kerroksessa on vain yksi kassa on minusta huono idea. Kassa rahastaa leningit, kengät, takit, huivit, hatut, laukut ja kosmetiikkatuotteet. Hidasta. Ainoa aktiivisuus herää, kun kysyvät asiakkaalta "ostatteko muovikassin?"








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti