4. huhtikuuta 2014

EI PALVELUA

Vääntäydyin eilen Marja-tuuraajan tultua kaupungille ja suureen tavarataloon. Myyjiä ei näkynyt, kassoja vähennetty, joku seisoskeli jossakin ja hänkin markkinapuolelta käymässä. Yhden myyjän havaitsin lopultakin osastolla, jonne olin suuntautunut.ja pyysin apua. Kerroin myös tyytymättömyyteni myyjävähyydestä. Osastoja yhdistetty ja puolta kerrosta pitää hallussaan vain yksi vaivainen kassa. Missä on palvelu? Nyt tavaratalo on jättisuuri itsepalvelumyymälä, jossa asiakkaat harhailevat etsimässä haluamaansa, keneltäkään ei voi kysyä. Ja jos joku henkilökunnasta löytyy, hänen on oltava kassassa, jos joku sattuisi ostamaan jotain. Onko hän kassa vai myyjä?

Minä olen sitä lajia asiakas, joka haluaa palvelua. Jopa maksan siitä tavaran hinnassa. En halua yksin ja itse penkoa, etsiä tavaraa, vaatetta tai mitä tahansa. Tahdon asianmukaista tietämystä ja opastusta, myös neuvoja, Enää tässä vanhassa tavaratalossa ei näitä saa. Lehdistä on saanut lukea, että henkilökuntaa rajusti supistettu, vähennetty. Ammattitaitoisen myyjän tilalle otettu joku untuvikko pienemmällä palkalla. Eilenkin yhytin vihdoin yhden alusvaateosastolla. Kysymykseeni missä päin haluamani tuote on, tuli vastaus "nyt teit pahan, mä en tiedä". Pidin rollaattorista lujasti kiinni etten olisi horjahtanut ja pyysin tytteliä hakemaan sellaisen myyjän, joka tietää. Hän juoksenteli osastolla, palasi hätääntyneenä ja sanoi, ettei ketään ole. Annoin katseeni kuljeksia pitkin pitkiä,pitkiä rivistöjä alusvaatteita, rintaliivejä, paitoja, alushameita, sadoittain kaikkea silmän kantamattomiin asti. Ja tämä tietämätön tytteli koko tavaravalikoimaa vartioimassa! Toinenkin asiakas harhaili hyllyrivistöjen välissä neuvottoman näköisenä.

Lopulta näin vilahduksen myyjästä, joka lupasi heti auliisti palvelua. Ja sitä sain. Ammattitaitoisesti,osaavasti, palvelualttiisti. niin kuin joskus ennen tässä tavaratalossa. Tein ostokseni. Kiitin myyjää häntä vilpittömästi kehuen "teidän kaltaiaisianne myyjiä pitäisi olla tässä tavaratalossa enemmän". Hänkin oli tietoinen myyjä- ja kassavajauksesta, sanoi asiakkaitten olevan laillani tyytymättömiä, mutta kato on johdon määräämä.

Olen todella pahoillani tämän suuren ja kauniin tavaratalon nykytilanteesta. Sitä laajennettiin suurella rahalla, nettikauppa vie asiakkaita, marketit kaupungin liepeillä, muitten talojen loputtomat tarjoukset ja lisäksi oli edessä asiakkaitten ja hyvän palvelun hinnalla henkilökunnan vähentäminen. Onko tällä tavaratalolla varaa menettää ykköspaikkansa tämän maan tavaratalojen joukossa?

Vain ruokapuolella palvellaan. Myyjät osaavat asiansa, ovat ammattitaitoisia ja haluavat pyydettäessä opastaa. On myös palvelupiste, josta saa lisää neuvoja ja tietoa. En ole milloinkaan pettynyt. Ruuallako tämä tavaratalo aikoo vastaisuudessa pysyä leikissä mukana?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti