27. helmikuuta 2019

DEBUSSYN JA STRAVINSKYN SÄVELIÄ

Eilen kamarimusiikkikonsertissa. Linda Hedlund,viulu ja Elisa Järvi, piano. Teosten ja säveltäjien kertojana lausuja Suvi Olavinen. Lopuksi saimme kuulla häneltä Edith Södergranin runon Tähdet. Toista tuntia kestänyt tilaisuus viehätti minua suuresti ja syvennyin kuuntelemaan Debussyn ja Stravinskyn säveliä pianolla ja viululla soitettuna.

Eikä musiikinkuuntelu tähän kohdallani lopu. Perjantaina Musiikkitaloon. Kapellimestarina Thomas Söndergård. Kuulemme muun muassa Griegiä ja Stravinskyä.

Tänään kuitenkin musiikkina uima-altaan veden liplatusta. Hei me vesijumpataan! Torstaina piipahdan Stadissa.  A:lta meili. Kertoo syntymäpäivästään, jonka minäkin noteerasin onnittelemalla.Vei ystäväpoppoonsa lounaalle. Jos minä ystävineni taannoin katselin ravintolan ikkunasta Suomenlahtea, tosin jäisenä, niin A:lla oli Välimeri edessään. Tulee mieleen eräs myrskyinen alkukesän päivä minullakin Välimeren rannalla. Olin puolison kanssa lounastamassa ja katselimme rohkean surfaajan temppuilua korkeilla aalloilla. Ravintolan tarjoilija viihdytti meitä omalla esiintymisellään, kun kävi sulkemassa aurinkovarjot ravintolan terassilla. Ei hän aivan Gene Kelly ollut, mutta Singin´ in the rain sujui hienosti. Aplodeerasimme.

Olen muistaakseni joskus tänne ujuttanut Edith Södergranin runon Tähdet. Laitan sen uudestaan.

Yön tullen
minä seison portailla kuuntelemassa,
tähdet parveilevat puutarhassa
ja minä seison pimeässä.
Kuule, tähti putosi helähtäen!
Älä astu ruohikolle paljain jaloin:
puutarhani on sirpaleita täynnä.

4 kommenttia:

  1. Hienoa, että sulla on nyt konserttikäyntejä ohjelmassa. Musiikin, monenlaisen, kuuntelu on myös minulle tärkeää ja nautinnollista.
    Edith Södergranin runot ovat hyvin puhuttelevia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Marjatta. Kiitoksia kommentista. Kyllä, musiikkia on ja onni on että on.

      Poista
  2. Hei, Tuosta musiikkitalosta tuli mieleeni, löysin sieltä Fuuga-kirjakaupasta pienen kirjasen Konsertissa kävijän taskusanasto, tekijät Henna Mikkonen ja Suvi Rimpiläinen Minerva kustannus

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuula. Kiitoksia vinkistä. Käyn joskus Fuga-kirjakaupassa Musiikkitalossa ollessani.

      Poista