15. toukokuuta 2018

ONKO NELJÄNTUULENLAKILLA OIKEUS OLLA EI-SAAMELAISEN PÄÄSSÄ?

Keskustelu käy kiivaana, kuka saa käyttää Pohjois-Amerikassa (ilmeisesti muuallakin) intiaanien sulkapäähinettä? Entä, saako käyttää intiaani-sanaa? Minulle tuli mieleen, saako Suomessa panna kuka tahansa päähänsä neljäntuulenlakin? Se on miesten päähine ja kuuluu saamelaiseen asuun. Helsingin Kauppatorilla niitä myydään, on ainakin myyty, ja asiakkaat ostavat vaikka tytöille. Saamelaiseen naisten pukuun kuuluu oma päähineensä, oikeastaan myssy/hilkka. Ehkä torikauppiaskaan ei ole tietoinen kummalle sukupuolelle neljäntuulenlakki kuuluu. Onko korrektia myydä saamelaiseen kulttuuriin ja pukeutumiseen kuuluvia lakkeja Helsingissä asti? Rikkooko se ehkä alkuperäiskansojen oikeuksia? Minä en tätä asiaa tiedä. Joku kirjoitti nähneensä turisteilla päässään neljäntuulenlakkeja heidän viilettäessään Lapin mutkamäissä.

Mitä tulee sulkapäähineeseen, niin sehän on mieluinen tv:n sketseissä. YouTubessa  The X Factor Showssa, vai oliko joku Got Talent, olen nähnyt mahdottoman hauskan esityksen ihmisen kokoisilla nukeilla, jossa ihmisesiintyjällä keikkui päässä komea intiaanien sulkapäähine. Meillä esiintyivät Pirkka-Pekka Petelius ja Aake Kalliala nyttemmin arvelluttaviksi havaituissa sketseissä lappalaisasuissaan ja naamat noettuina. Ja mikä vika "intiaanissa" on? Entäs "inkkari"? No, samaa kategoriaa kuin "geisha" ja "neekeri/nekru". Ei saa käyttää halventavassa merkityksessä.

Sitten kuohahti Lissabonissa Eurovision laulukilpailun finaalissa tänä vuonna, kun israelilainen kisan voittaja Netta (laulun nimi Toy) herätti pahennusta "aasialaisen kulttuurin omimisesta" esiintymisasunsa valinnassa. Asu ja osa rekvisiittaa viittasi japanilaisuuteen. Tätä mieltä oltiin: "my culture is not your toy".


2 kommenttia:

  1. Nykyään ymmärtää esim lakupötköjen käärepaperin muuttamiset. Maailma muuttuu, ja tässä viisaammaksi. Saamelaisasut ja ylimalkaan asusteet on minun mielestäni kyllä semmoinen alue, että jos aletaan huutaa väärästä käytöstä niin se on loputonta. Jokainen ymmärtää kuitenkin perusasenteen, mikä on halveksivaa, mikä arvostavaa. Joku ihminen ymmärtää syvällisesti intiaanikulttuuria, toinen ei. On vain hölmöä kulkea ympäriinsä saamelaislakki päässä, jos ei olla naamiaisissa eikä tunne asiaa. Hölmöjä on eikä kaikki ole vakavaa. Toisaalta myös siinä loukatussa 'alkuperäisväestössä' tai vähemmistössä on varmasti monta mielipidettä. Joku heistä saattaa valmistaa noita ja elää myymällä turisteille esim. Eivätkä kaikki loukkaannu tai kaipaa ulkopuolelta puolustajia, sekään ryhmä ei ole homogeeninen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Leena Laurila. Hampaissa on nyt alkuperäiskansojen oikeudet. On loukkaannuttu. Loukkaannumme herkästi ja kaikesta. Puhujan puheisiin loukkaannutaan. Tutun kirjailijan romaanissa nähdään itsensä ja loukkaannutaan. Meistä on tullut herkkänahkaisia. Ehkä itsetuntokin on heikentynyt. Ilmiö ei ole vain meillä, vaan se on globaalinen. Ymmärrys ja suvaitsevaisuus ovat vähissä.

      Poista