8. lokakuuta 2012

HAMMASTELUA TAKSIN TAKAPENKILLÄ

Taksikeskuksesta pyydetään Metro-lehden mukaan aina vaan useammin suomalaista kuljettajaa asiakasta hakemaan.Se ei ole vastoin lakia,mutta se on,kun keskus välittää pyynnön kuskeille.No,kommentteja tuli kirjoituksen jälkeen roppakaupalla huonoista kokemuksista ulkomaalaistaustaisen kuljettajan rajallisesta suomenkielen taidosta sekä jopa ammattitaidosta.

Minullakin on tarinoita.Useita ja tosia.Koskevat invataksin kuljettajia,joitten joukossa runsaasti ulkomaalaistaustaisia.Iso osa vaikeuksia koostuu juuri kielitaidottomuudesta kuin myös siitä,että ajotaito ei kaupungissa ole paras mahdollinen,ei tunneta edes keskustaa ja luullaan olevan parempia ajajia kuin ollaankaan.Jos neuvon,että nyt tulee liian pitkä lenkki,olisi pitänyt jo kääntyä Katajanokalle päin,olemme menossa kohti Töölöä,kuljettaja suuttuu ja käskee olla sekaantumatta.Minä jatkan "sekaantumista",sillä en halua Töölöön vaan päinvastaiseen suuntaan.Seuraavaksi kuljettaja tokaisee,että mistään ei saa kääntyä Katajanokalle,vaan pitää mennä se tekemään kauempaa.Tiedän,että saa.On käännytty ennenkin ja minä taas ajellut tässä kaupungissa kauan ennen kuljettajan syntymää.Tunnen Stadin sekä liikennemerkit.Kuljettaja uhkailee keskeyttävänsä ajon ja heittävänsä meidät ulos.Hän ajaa mistä haluaa ja minun on kuulemma pidettävä suuni kiinni.En pidä vieläkään.Alkaa harmittaa.Kotona teen Matkapalveluun suullisen valituksen,joka pannaan menemään sosiaalitoimistoon.Kysehän on kaupungin korvaamasta vammaisajosta.

Hän on soittavinaan Helsingin Matkapalveluun,josta inva-autot tilataan, ja puhua pajattaa asiakkaasta,joka "koko ajan haukkuu häntä,on rasisti ja väittää kaupunkituntemusta huonoksi". Jälkimmäinen on totta.Tämä rasisti-leimaaminen on nykyisin asia,jota nämä ulkomaalaistaustaiset viljelevät mennen tullen.No,tokikaan ei ole rasismista kysymys,ei ihon väristä tai kansallisuudesta,vaan vain ja yksinomaan huonosta asiakaspalvelusta.Tämän olen sanonut.Ällistyksekseni eräskin kuljettaja sanoi minulla olevan huonon "kuljettajapalvelun". Mikähän se on? Ei asiakas palvele kuljettajaa,vaan kuljettaja on työssä asiakaspalvelussa.

Olen usein puhunut tästä suomalaiskuljettajien kanssa ja jokainen on kuullut näitä tarinoita asiakkailtaan.He ovat sitä mieltä,että kaupunkiajo ei kaikilta ulkomaalaistaustaisilta luonnistu koskaan.He ovat ehkä kotoisin maansa maaseudulta,eikä ole ajotottumusta isoissa kaupungeissa.Taksinkuljettajakoulutus ei aina mene nappiin.On kiire päästä ammattiin rahaa tahkoamaan.Ei ole tarpeeksi motivaatiota taitavaksi ajajaksi tulemiseen.Varsinkin afrikkalaiset ovat ylpeitä miehiä.Jos heidän  ajamiseensa pitkin ja poikin kaupunkia takapenkiltä puuttuu,he suivaantuvat silmittömästi ja etupenkiltä lauotaan kiivasta äänenkäyttöä käyttöä lauseita heidän omalla kielellään.Asiakas arvaa suurin piirtein sanoman.

Joku tietysti väittää,että moitteita on suomalaisissakin.On ja aivan varmasti. Mutta kommunikoiminen sujuu vaivatta ja yleensä kuljettaja kuuntelee asiakasta ja hänen tietämystään annetun osoitteen suunnasta.
Minunkin kohdalleni näitä on osunut,mutta huomattavasti vähemmän,eikä meitä ole kertaakaan uhattu poistaa autosta.En ala kuitenkaan autoa tilatessani,on se sitten henkilö- tai invataksi, vaatia suomalaista kuljettajaa.Mutta en liioin pidä suutani kiinni,jos en pääse suhteellisesti lyhyintä reittiä päämäärääni vain sen vuoksi,että kuljettaja ei halua olla yhteistyöhaluinen ja/tai hänen ammattitaitonsa ei täytä sille asetettuja kriteerejä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti