26. joulukuuta 2021

BOXING DAY

 Kyllähän minä olen tiennyt, että tänäisellä Tapaninpäivällä eli englanniksi Boxing Daylla ei ole minkään valtakunnan tekemistä nyrkkeilyn kanssa, mutta piti silti googlettaa. Selväksi tuli, että keskiajalla annettiin pyhän Stefanuksen päivänä eli siis meikäläisittäin  Tapaninpäivänä almuja köyhälle väelle. Ne olivat lahjoja ja  yleensähän lahjat ovat paketeissa, laatikoissa. No, eli siis bokseissa (boxes). Siitä siis monesti kummastusta herättävä Boxing Day. Meillä se on kiltisti Stefanuksesta suomennettu Tapaniksi. Olen joskus pitemmästikin Stefanuksesta täällä kirjoittanut."Tapaninpäivää" ei kaikissa maissa ole, ei Espanjassakaan. Joulusta siis sielläpäin on päästy, kun meillä vielä täyttä häkää menossa.

Aurinko paistaa ja pakkanen paukkaa. Toistakymmentä miinusta näillä nurkilla. Luntakin on, kun sitä pitkin syksyä on kaivattu. En minä. En liioin koko talvea ole peräänkuuluttanut. Aina se tulee. Kesä ja syksy riittäisi. Syksy luonnon huilaamista varten ja kun on huilittu, niin  sitten heti taas kesä.

Puolilta päivin alkamassa Hitchcockin leffa "Takaikkuna" (Rear Window, 1954). Enpä taida katsoa. Muistan kun ensimmäisen kerran näin, niin tukka nousi kirjaimellisesti pystyyn Grace Kellyn mentyä luvatta matkalaukkumurhaajan asuntoon etsimään todisteita kipsijalkaisen James Stewartin seuratessa tilannetta omasta ikkunastaan. Toisellakin kerralla elin hiukan mukana, mutta kolmantena tunsin jo  kyllästymistä, kun kaikki elokuvan pienetkin detaljit oli aikaisemmin nähty ja tutkittu.

Söin viime yönä loputkin Madeleinet. Valvoin taas ja vasta aamuyöllä joskus olin nukahtanut. Tiedän muidenkin nukkuvan liian vähän, mutta kun se on omalla kohdalla, juttu on suurempi ja tärkeämpi. Kaikki temput unen saamiseksi olen läpikäynyt, mutta ei sittenkään tapahdu mitään toivottua. Seuraavaksi aamupäiväksi en voi mitään suunnitella. Menemiset vasta iltapäivällä. Ja ennen kun olin aamuihminen!

Kun en kerran tänään mene tapaninajelullekaan, aion puuhata jo joulun ulkopuolisia asioita. Lienee jo sallittua? Muutenhan meillä tämä joulu on vietettävä vakavalla pohjalla, vaikka on syntymäpäivä. Presidentti Tarja Halosella myös jouluaattona. Lapsena se on ehkä harmittanut, ellei lahjoja ole saanut tuplamäärää. Minua ainakin joskus kiukutti, koska isäni oli syntynyt samana päivänä kuin minä. Tosin päivää tuetysti juhlittiin minun päivänäni, paitsi paljon myöhemmin järjestäessäni isälleni omat isot ja näyttävät juhlat. Silloin ei harmittanut enää.



3 kommenttia:

  1. Heh, täälläkin eräänlainen boxing day, kun korjasin juuri äsken kaikki joulukoristeet pois ja laitoin ne takaisin laatikoihinsa vaatehuoneen ylähyllylle.
    Paperitähdet ja kyntteliköt ikkunoissa saavat kunnian loistaa loppiaiseen asti, mutta muilta osin joulua ei tässä torpassa enää näy eikä kuulu ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin oivallettu tämäkin puoli Boxing Daysta. Hyvää ja Onnellista alkavaa vuotta 2022.

      Poista