30. elokuuta 2020

MASKIEN TAKAA

 Kotona tänään  ollen ja lukien. Ei hullumpaa. Matti Salmisen Erno Paasilinnan kirjallinen elämä luettavana toistamiseen ja nyt tarkemmalla ajatuksella.  Olen nähnyt Erno Paasilinnan elävänä kuten Arto Paasilinnankin. Kumpikin luennoitsijana Studia Litteraria-luentosarjassa kauan sitten. Erno oli asiallisempi ja Arto nauratti.

Lähetin sähköpostia Pohjanmaalle ja kerroin Piccininin näyttelystä, mitä siitä tuumasin. Kehuin tulevista näyttelyistä ja mihin niistä aion mennä.  Juttelin tv:n uudesta ruokaohjelmasta. Näyttelijä Gérard Depardieu matkaa kokkikaverinsa kanssa pitkin Eurooppaa tehden ja maistellen paikallisia ruokia. Aloitettiin Skotlannista. Joitakin vuosia takaperin Depardieu sai jollain lailla ranskalaisuudesta tarpeekseen ja ryhtyi Venäjän kansalaiseksi. Sai passin itse Putinin kädestä. Tulihan jutusta otsikoita lehtiin. Nyt hän matkustaa ruoan perässä pienemmällä kohulla.

En eilen jaksanut katsella kokonaan elokuvaa Some like hot ?  "Piukat paikat" ohjasi Billy Wilder vuonna 1959. Yritin nukkua, mutta yöllä herättyäni katsoin sen loppuun YleAreenasta. Kesti hyvin vielä yhden katsomisen, mutta eiköhän se jo sille elokuvalle riitäkin. Tykkään Marilyn Monroesta.

Ensi viikolla pitäisi vihdoinkin koota ja asentaa allaskaappi kylpyhuoneeseen.On edelleen siististi paketoituna eteisen lattialla. Annetaan asentajan  avata. Eteisestä tuli mieleen, että laitoin kesähatut jo talvisäilöön. Kiipesin ylös ja alas. Olin oikeastaan monella tavalla ahkera. Häärin siellä ja täällä ja polttelin kynttilöitä. Kaivoin esille jalan, joka tarvitsee niin sanotun kirkkokynttilän. Täältä ei niitä tietenkään saa. Olen menossa Stadiin muutenkin. Aion aikaan, kun maskia ei tarvita. Sen sisällä tulee klaustrofobinen tunne.

Suomen Kuvalehdessä on tällä viikolla uusi sarjakuva Homman nimi. Siinä ministerit keskustelevat keskenään maskit kasvoillaan. "En minä ole Sanna, olen Li".  Kauempaa kuuluu ääni "Minä olen Sanna". Sanna kysyy eräältä kasvosuojaimella varustetulta: "Maskipakko tulee voimaan heti, onko oikeusministerillä huomautettavaa asiasta, Anna-Maja?"   Nainen vastaa: "En minä ole Anna-Maja, olen Helmi" ja ihmettelee, eikö tämä olekaan sarjakuva Helmi ja Heikki. Sanna neuvoo Helmin sivulle 65.  Hauskuuden keksivät lehteen Paretskoi ja Koivisto.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti