23. syyskuuta 2014

HELSINGISSÄ LAKKOILLAAN

Neljä astetta plussaa ulkona ja kansa kävelee, ajaa pyörällä, istuu busseissa, jotka ovat osin korvaavassa liikenteessä ja käyttävät omaa autoa, jos pitää esimerkiksi töihin mennä. Julkisen ja hyvivointialojen liitto Auto- kuljetusalojen liiton kanssa ovat saaneet aikaan vuorokauden pituisen työnseisauksen Helsingissä niin, että ratikat ja metro sekä osa busseista seisoo varikolla. Lähiseutujen taksit ja koko Helsingin taksikapasiteetti on komennettu remmiin. Tämä kaikki sen takia, kun osaa Palmiasta, Helsingin kaupungin omistama liikelaitos, joka vastaa ceteringista, siivouksesta, kiinteistöistä, turvapalveluista ja puhelin- ja hyvinvointipalveluista, aiotaan yhtiöittää, eikä sitä haluta. Hanskat naulaan ja lakkoon.

Minäkin järjestäydyin eilen puolison luo, kun ajattelin taksin saannin olevan tänään vaikeaa. Sitten tuumailin meneväni kaupungille, mutta tietysti luovuin samasta syystä siitäkin. Huomenaamulla suoritan viimeksi mainitun ja sitten sairaalaan. Luultavasti kaupunki on jo silloin normalisoitunut. Kökötän tänään kotona, eikä tänne tule vettä. Aamusta iltapäivään on hanoissa kuivaa. Talletin eilen muutamaan kippoon, jos tarvitsen.

Muutaman tunnin kestoisia vedettömiä asuintaloja muistan vuosien varrella olleen useitakin. Muistan myös lakkoja, jotka ovat pysäyttäneet julkisen liikenteen. Yleislakkojakin Suomen historia tuntee.Niitä on Suomessa ollut kolme, vuosina 1905,1917 ja 1956 sekä vielä yleislakoksi nimetty SAK:n kaksipäiväinen vuonna 1986. Näillä kaikilla on ollut vissi tarkoitus, kuten tälläkin tänään alkaneella työnseisauksella, saada elämä lamautetuksi ja sitä myöten aikaan se, mitä tahdotaan.  Lakosta on aina menoja, suuriakin.  Ihmettelen, miksi päästetään asiat tähän viimeiseen menettelytapaan asti, kun kuitenkin on tehtävä kompromisseja puolin ja toisin. Lakon  seuraukset kohdistuvat viattomiin kansalaisiin, joilla ei ole osaa eikä arpaa kulloisissakin tavoitteissa. Näin onkin tarkoitus ja lakko puree.

Uutiset kertovat joidenkin kymmenien anarkistien estävän korvaavien bussien lähtöä pysäkeiltä. Roikkuvat oviaukoissa tai seisovat bussin edessä. Aja päälle, jos uskallat. No, huomenna tämä kaikki on ohi. Vai liittyykö mukaan lisää tukilakkolaisia?




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti