7. maaliskuuta 2012

LABORATORION LASKU

Harmistuin eilen.Harmistuin oikein kovasti.Käytän nimittäin puolisoa kaupungin hammaslääkärillä.Saan sinne hänen sairautensa takia aika nopeasti aina ajan.Nyt olemme juosseet viikkotolkulla puolison elämänsä ensimmäisen osahammasproteesin takia.Tämä täytyy tässä kertoa,koska tästä se harmistumiseni alun alkaen alkaa.

En suinkaan kohdista tunnettani hammashoitolaan,en hammaslääkäriin tai hammashoitajaan,vaan laboratorioon,jossa proteesi luotiin.Enkä edes itse proteesiin,vaan siitä eilen saamaani laskuun.Olen elämäni aikana saanut luultavasti,ja olenkin,tuhansia laskuja,vaan en milloinkaan tämänmoista,jonka nyt laboratoriosta.En purnaa summasta,mutta laskun tekstin sisällöstä kyllä.

Se on hurjaa uhkailua jos ette maksa eräpäivään mennessä,niin... tyyliin.Jo ennen laskun summaa uhataan perintäfirmalla,jonne joutuminen maksaa heti 35€ laskun saajalle.Sitten on proteesin summa ja sen jälkeen uutta uhkailua ulosottoviranomaisilla ja leväperäisyyden joutumista hammaslääkärin hoitotietoihin.Olin syvästi tuohtunut kaikkien puolesta,jotka tästä laboratoriosta laskun saa.Tapahan on ensin lähettää aivan tavallinen lasku,jossa korkeintaan mainitaan muutaman euron huomautusmaksu sekä viivästyskorko,jos ei laskua eräpäivään mennessä ole suoritettu.Sitten vasta,jos maksu jää hoitamatta,laskun lähettäjä kertoo uudella tiedotteella antaneensa laskun perintätoimistolle.

Luin tämän kauhulaskun moneen kertaan ja tämän jälkeen lähetin sähköpostia mainitulle laboratoriolle.Pyysin heitä ystävällisesti tarkistamaan laskutekstiensä sisällön,muuttamaan sen hyvien tapojen mukaiseksi aliarvioimatta heti laskun saajan maksukykyä tai -halua. Kysyin syytä moiseen negatiivisuuteen.Sain vastauksen. Kertovat 75% asiakkaista jättävän laskunsa maksamatta ja vasta perintäfirman toimien jälkeen saatavat tulevat tilille ja pitkällä viiveellä.Eikö olisi korrektia kuitenkin aivan ensimmäiseksi ja ensimmäisessä laskussa ajatella positiivisesti,että asiakas maksaa laskunsa ajallaan? Näinhän yleensä toimitaan.

Jos tuo 75% on totta,kannattaisi ehkä jättää yhteistyö kaupungin kanssa ja siirtyä yksityispuolelle.No,kilpailu on kovaa silläkin alalla ja on vain nieltävä kaikki kielteisetkin puolet,laskunsa huonosti hoitavat asiakkaat,laskun uhkatekstien purnarit,kuten minä.Jäähän kuitenkin vielä 25% sitä kunnon väkeä.Vaikka en eittämättä ensisilmäyksellä itsekään aivan kaikkeen luottavaista lajia ole,pidän kuitenkin laskun tekstissä tärkeänä hyviä tapoja ja kohteliaisuutta enkä kävisi heti kimppuun kuin yleinen syyttäjä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti