8. helmikuuta 2012

TARJAN ÄIDIN VATSATIPAT

Illalla kun en taaskaan saanut unta säälliseen aikaan,putkahdin kauaksi lapsuuteen ja oikein rupesi naurattamaan muistaessani erään jutun,joka liittyy Tarjaan ja apteekkiin.Olimme noin kymmen-vuotiaita.Minä asuin Messeniuksenkadulla ja Tarja siinä lähellä Mannerheimintiellä.Meillä oli yhteinen apteekki,Stadionin apteekki.Tarjan äiti oli sairaanhoitaja,jolla oli kotona vastaanotto (hän oli kerran lämpimällä maidolla houkutellut meidän opettajasta lapamadon ulos,Tarja kertoi)ja hän poti vakavia vatsavaivoja,johon otti muistaakseni sen nimisiä kuin Törnrothin vatsatippoja.Nimestä en ole aivan varma.Tarja oli niitä äidilleen aina hakenut apteekista ja minä usein mukana.

Kerran Tarja pantiin taas asialle.Mutta nyt ei apteekki enää myynytkään vatsatippoja Tarjan äitiä varten.Tarja rupesi itkemään,sillä hän oli nähnyt tippojen tekevän hyvää äidille.Tulimme apteekista ulos ja minuakin rupesi itkettämään,sillä minunkin äitini oli usein sairas,mutta hän ei käyttänyt vatsatippoja,vaan hänet vietiin aina sairaalaan.Kun olin Tarjan kanssa vähän aikaa itkenyt,heräsi minussa jonkinlainen oikeudentaju,luulin niin,ja ihmettelin,miksi apteekista ei saanut Törnrothin vatsatippoja.Pyyhin kyyneleet nenäliinaan ja menin takaisin apteekkiin.Tarja jäi nyyhkyttämään ulkopuolelle.

Apteekissa kysyin,miksi ei Tarjalle myyty vatsatippoja hänen äitiään varten,vaikka ne paransivat hänen vatsakipunsa? Minulle sanottiin,että ei myyty enää,kun Tarjan äiti käyttää niitä liikaa.Hämmästyin.Minun äitini sairaalasta tultuaan taas kotiin,käytti myös lääkkeitä,mutta aina niitä isä apteekista sai.Olin pettynyt Stadionin apteekkiin ja palasin Tarjan luo ulos tyhjin käsin.

Kerroin kotona Tarjasta,apteekista ja tipoista.Isä sanoi tippojen olevan usein ja liikaa käytettyinä vaarallisia ja niihin tulee jonkunlainen himo.Minulla oli joskus salmiakkihimo,että tiesin,mitä himo tarkoittaa ja ymmärsin suurinpiirtein,miksi apteekki ei enää myynyt Tarjan äitiä varten Törnrothin vatsatippoja.

Mennessämme seuraavana päivänä taas kouluun Tarja ja minä,kerroin semmoisesta lääkkeestä kuin Hota-pulveri.Olin nähnyt kesällä Kuortaneella,jossa joskus kävin vanhempieni kanssa ja myöhemmin yksinkin,että Hota-pulveri auttaa myös vatsakipuihin.
Talon,jossa vierailimme,isäntä otti Hota-pulveria päivittäin.Pussin kyljessä oli oikea intiaani ja jonkunlainen kukkanen.Sitä en muista tai tiedä,alkoiko Tarjan äiti käyttää tämän jälkeen Hota-pulveria.

Enkä Tarjalta voi enää kysyä.Hän on jo poistunut tästä elämästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti