23. helmikuuta 2012

RUNOTUNNELMISSA

Minulla on nyt minulle uutta runoutta 1084 sivua.Olin Akateemisessa ja vähän nolotti,kun myyjä tuli kysymään,etsinkö jotain tiettyä.Piti tunnustaa,etten ole vuosikymmeniin runokirjaa ostanut ja nyt on tunne kuten Liisalla Ihmemaassa.Hän katsoi pitkään ja lähti.Minä jäin Ihmemaahan ja sitten valitsin Risto Rasan ja Arto Mellerin kirjat.Niin että vaviskaa blogini lukijat,täältä pesee.Käppäilin sitten siitä paikasta tavaratalon puolelle ja istahdin oven pieleen nahkajäljitelmätuolille ja aloin lukea.Olihan komeeta pitää Runoutta kädessä ja näyttää sivistyneisyytensä muulle maailmalle. Oikeastaan istuin siksikin ihan vaan tappaakseni aikaa.Olin jo ollut kahvilla ja croisantilla,ostanut puolisolle uudet kotihousut ja itselleni tulostimeen musteet.

Sekä Rasa että Melleri ovat kyllä minulle jollain lailla tuttuja ja olen molempia tänne siteerannutkin.Tätä en ole:

"Joskus minulle tulee
jonkun toisen ihmisen olo,
niin kuin tänään kaupassa,
kun katselin,
miten myyjä tekee päivittäistä puuhaa."

(Risto Rasa,Tuhat purjetta)


Tämähän sopii kuin nyrkki silmään,sillä oloni oli kuin sillä Liisalla ja siinähän katselin myyjän puuhastelua Akateemisessa.

Kun olin Runouteen tarpeeksi Espan puoleisilla ovilla tutustunut ajoin hissillä Herkkuun.Sulloin kärryyn pakasteita ja sitten piti ostaa termoskassikin.Kotiin tultuani laskin niitä olevan ennestään yhdeksän,mutta kun en muista ikinä ottaa kauppaan mukaan.Päästin tuuraajan pois,annoin puolisolle lounaan ja nyt rupean lukemaan lisää Rasaa ja Melleriä.On runouden aika.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti