4. marraskuuta 2020

RUNOISTA SÄVELIÄ

 Olin kerran Kaj Chydeniuksen konsertissa. Ostin cd-levyn ja pyysin säveltäjältä siihen nimikirjoituksen. Sain. Nyt juuri parastaikaa levyä kuuntelen.  Tuukka  Leppäsen laulama Unto Kupiaisen runo Meri soi taustalla. Mieluisin minulle levyn lauluista on Einari Vuorelan Metsän kaiku. Laulaa Jussi Chydenius ja Minja Koski."Olen kaihoa kevätaikain,/ olen kaikua metsien,/ käki kerran mun polulta keksi/ niin kilpaan kiihottaen..."

Kuvittelin aamulla herääväni tietoon,  kuka on seuraava presidentti USAssa. En herännyt.. No, pakko on joskus tietää. Odotellaan. Jonkun hatussa luki "Make America normal again".

Juttelin H:n kanssa puhelimessa. Kinasteltuamme siitä kumpi on ollut toisen luona kyläilemässä viimeksi, päädyimme siihen, että on minun vuoroni mennä hänen luokseen. Tyydyin mielelläni tähän päätökseen. Tietää bussimatkaa. Palaamme asiaan, emmekä jätä sitä ilmaan roikkumaan.

Nyt on taas kaikkea kivaa kaikenlaisiin ruokiin. Olin kaupassa. Heräteostona Winckleinin (perust. vuonna 1615) ihania piparkakkuja. Feine Nürnberger Oblaten-Lebkuchen. Niissä on kaikkea sitä, mitä linjoistaan huolehtiva ei saa syödä, pähkinää, sokeria, suklaata... Mutta kun ovat niin peijakkaan hyviä ja niitä tuodaan Suomeen vain joulun aikoihin. Ei niitä voi olla ostamatta. Kun ei 19.11. liioin, jolloin alkaa Beaujolais Nouveau-viinin myynti. Joka vuosi marraskuun kolmantena torstaina olen ollut leikissä mukana muun maailman kanssa. Samaan aikaan kaikkialla on tämä punaviini kaupoissa ja  on vain muutaman päivän ajan. 

Tänään aion kokeilla uunipäärynöitä. Jonain toisena päivänä juusto-kurkkusalaattia. Tarjoillaan  pienten leipäpalojen päällä. Löysin mielenkiintoisen selleripatareseptinkin.  Ihmeellinen ruuanlaittobuumi menossa. Ihan kuin ennen vanhaan. Usein vieraita.  Enää ei sellaiseen trahteeraukseen ole mahdollisuuksia.

Nyt kuuluu Taru Nymanin ja Tuukka Leppäsen laulamana Aulikki Oksasen Syleily:

Maan uumenista, syvältä
kun heidät kaivettiin,
he syleilivät toisiaan.
He syleilivät niin
kuin Pompeijissa kauan sitten syleiltiin...




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti