11. huhtikuuta 2019

KAPULAONGELMA

Olin ainoa asiakas ruokaosaston kassalla enkä pannut kapulaa. Tuli mies eikä pannut kapulaa ja niin hänen ostoksensa vyöryivät omieni joukkoon maksettaviksi. "Nuo eivät ole minun". Mies ilmoitti niiden olevan hänen. Kassa vähensi laskustani miehen ostokset ja minä vahdin että oikein meni. Mies oli sitä mieltä, että ei osaa kassakäyttäytyä ja oli oikeassa.

Kuka panee kapulan ostosten väliin? Edellinen vai seuraava asiakas? Minä en laittanut siksi, kun olin todella ainoa asiakas. Olen siis sitä mieltä, että kapulan laittaminen kuuluu sille asiakkaalle, joka tulee ja latoo omat ostoksensa hihnalle. Tästä on olemassa kai joku sääntö, josta asiakkaat eivät ole tietoisia.Vaikka ei laittaisi kapulaa, pitäisi tietysti pitää huolta omista ostoksistaan, etteivät joudu väärään joukkoon.

Menin apteekkiin ostamaan Buranaa ja taas kimppuun hyökkäsi apteekin naispuolinen avulias aatu. "Voinko auttaa?" kysyi, kun minulla oli jo Burana kädessä. Kiitin (mistä?) ja kerroin selviytyväni tästä yksinkertaisesta asiasta itse. Hän ei poistunut ollen ilmeisesti sitä mieltä, etten selviä. Nämä avuliaat ihmiset ovat kyllä apteekeissa vähentyneet, mutta vielä heitä on. Eivätkö asiakkaat pyydä apua, jos on tarvetta? Minä pyydän, enkä pidä siitä, että koko ajan apua tuputetaan, vaikka sitä ei tarvita eikä pyydetä. Kiivaimpina aikoina saattoi samassa apteekissa kysyä avuntarvetta neljäkin henkilöä aina sitä mukaa miten asiakas apteekissa eteni kulkiessaan.

En ole vielä tottunut uudistettuun Herkkuun ja joudun etsimään ja joskus haluan tehdä sen ilman apua, koska voin löytää ostettavaksi jotain muutakin mielenkiintoista. Siellä myyjät jo minut tuntevat ja ohikulkiessaan huikkaavat "mikä on häviksissä?" Ja yleensä aina jokin on. Siitä avusta en aina kieltäydy, koska ovat aina hyväntuulista ja mukavaa väkeä. Nyt oli häviksissä Cantadou-juusto. Ihan  juuston luo minut vietiin. Täällä ei osoiteta suuntaa pelkästään sormella.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti