10. kesäkuuta 2017

KAHVIKAPSELIT

Parveke on mainio paikka lukea. Pöydällä edessä kaikki mahdollinen tarvittava, aurinkolasit, lukulasit, nenäliina, viinilasi tai vaihtoehtoisesti kupillinen lattea, mansikoita, kirsikoita ja aprikooseja. Ja kädessä  Pieni kirjapuoti. Olen jo niin pitkällä, että monsieur  Perdu irroitti proomunsa Lulun Pariisin kaijasta ja ajelee hiljalleen kohti Avignonia kirjakauppoineen päivineen. Viime hetkellä mukaan hyppäsi kirjailija Max Jordan, joka kutsuu laivan perää takapääksi. Sehän on joko ahteri tai perä. Minäkin tiedän tämän. Matkustajalaivoissa ei ole myöskään "kerroksia", vaan "kansia", vaikka hissit vievät ja tuovat..

Pajunköysi-kirjassa olen siinä kohdin, jossa todistetaan huuhaaksi se, että Hitler olisi keksinyt Saksan autobaanat. Moottoritieidea syntyi paljon aikaisemmin Italiassa, jolloin tuleva diktaattori eleli vielä tietämättömänä tulevaisuudestaan. Eivät ihmiset liioin keskiajalla uskoneet oikeasti maapalloa pannukakun muotoiseksi ja että reunalta olisi tipahtanut suoraa päätä Helvettiin. Kyllä tämä pallo oli pyöreä ja se tiedettiin. Vuonna 700 brittiläinen munkki Beda julkaisi teoksen, jossa mainitsee maapallon muodon olevan pyöreän. Mistä näitä kaikkia satuja oikein tulee?

Tein muutakin kuin luin. Kirjoitin pikkuserkulleni pitkän kirjeen. Mukaan liitin jäljennöksen hänen vuosikymmeniä sitten lähettämästään kirjeestä. Olimme kumpikin kuudentoista. Tämäkin kirje oli "muistolaatikossa". Hän kysyi jo tässä kerran puhelimessa, mitä minulle kuuluu ja vastasin, kuten asiaan kuuluu, "kiitos hyvää". Nyt kerroin mitä minulle kuuluu. Siksi siitä tuli pitkä kirje ja minulla olisi kyllä ollut aikaa tehdä se lyhyemmäksikin.

Kipusin myös tikapuille ja kurkotin keittiön yläkaapista tyhjän lasipurkin. Panin siihen kofeiinittomat kahvikapselit ja purkki toisen kapselipurkin viereen. Kun olin ostamassa kapseleita, minua palveli erittäin kohtelias ja kapseleista kaiken tietävä mieshenkilö. Tulimme hyvin toimeen. Yllätyin kuullessani, että ne kapselit, joissa on punainen täplä, ovat kofeiinittomia. Minulla on jostain syytä paljon punatäplällisiä kapseleita ja haluan ehdottomasti kahvissani kofeiinia. Siksi panin kapselit täplineen eri purkkiin. Kyllä nekin kahvihimossani kuluvat. Olenhan niitä lipittänyt tähänkin asti edes huomaamatta jotain puuttuvan. "Ei maussa olekaan eroa", sanoi kohtelias kapselimyyjä. Kapselilaatikkoni mahtuivat, vaikka paljon oli, keskikokoiseen paperikassiin, vaikka olin varma, etteivät. Maksoin ja sitten kiitin ja sanoin kaunista kapselimyyjän käytöksestä. Olimmehan nauraneetkin moneen otteeseen yhdessä. Kapseleita on nyt toistaiseksi hyvin riittävästi kotona. Sekä täplillä että ilman.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti