26. tammikuuta 2022

JOSSITTELUA

 Tässäpä taas istuksin tyhjän valkoisen pläntin edessä ihmetellen, onko mitään kirjoitettavaksi asti. Olen nukkunut muutaman tunnin, joka tulkoon kerrotuksi. Olenhan tähänkin asti pitänyt lukua nukkumisistani tai ei-nukkumisistani. Yleensä ovat olleet jälkimmäistä lajia.

Eilen hiippailin ruokaostoksille ja vallan Herkkuun asti. Sain lihakauppiaalta kananpoikareseptin. En pyytänyt, ehkä näytin sitä tarvitsevalta. Hän vakuutti, etten voi epäonnistua. Tähän asiaan itse vaikutin olemalla epävarma taidoistani. Sitten toivottelimme toisillemme hyvät päivän jatkot. Minä menin valitsemaan appelsiineja ja salottisipuleita. Luistelin aikanaan kotiin. Kadut jäisiä ja liukkaita. Kukaan ei nähteni muksahtanut katuun.

Luin sähköpostit. A kirjoitti, että hänellä ei ole mitään asiaa.  Olimme kuitenkin yhteydessä. Luin tovin eläinten salaisuuksista ja olin ällistynyt. Kaikenlaista, melkein mahdotonta. Ovatko eläimet kateellisia? Onko joutsenten yksiavioisuus totta?

Illalla katselin Emmerdalen ja sen jälkeen suljin tv:n. Uutisetkaan eivät kiinnostaneet. Otin vuoteeseen mukaan Marie-keksin ja luin taas. Murustin lakanalle. Tänään etäinen enkun tunti. S varmisti pääsyni oppimaan mukaan. Luojan kiitos, että minulla on S. Hän on ystäväni ex-mies. Exiä ja leskiä on paljon. Minä kuulun jälkimmäiseen kategoriaan kuten moni ystävistänikin. A ei ehtinyt siihen joukkoon mukaan, koska erosivat sitä ennen. Ja sitten ex-mies kuoli, Horst. Tunsin hänet kerran. Elämä on joskus uskomattoman kummallista. Leikin silloin tällöin ajatuksella, mitä jos elämäni kortit olisivat menneet toisin?  No, tämä ei ole oikea paikka jossitella. Eikä jossitteleminen ole edes hyväksi.

Tiputtelin jo ajat sitten aamukahvin. Nyt voisi toistamiseen. Olen jostain syystä alkanut juoda kahvia enemmän. Pitää tilata kapseleita. On tullut uutuuskin. Luomua. "Luomu" on ajan sana. Minä en usko läheskään kaikkeen luomuun.  Tämä uutuuskahvi on ei-luomujen lailla alumiinisessa kapselissa. Ja alumiinista kerrotaan vaikka mitä epäterveellistäkin. Uutuuskahvi itsessään voi olla luomua, mutta ei ole enää, kun se ympäröidään alumiinilla. Olenko väärässä?









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti