1. lokakuuta 2021

THEROUX MATKAILEE AFRIKASSA

 Panenko maskin päälle, vai enkö pane? Kauppakeskusten yleisötiloissa ei tarvitse kuulemma. Olen tänään menossa kauppakeskukseen. 

Otin hyllystä Paul Therouxin kirjan Dark Star Safari, overland from Cairo to Cape Town. Siinä oli kirjanmerkki. Olen siis sitä joskus lukenut. Therouxin matkakirjat ovat minua viehättäneet ja niitä olenkin useita  lukenut. Tämä nyt luettavakseni aiottava on julmetun paksu pokkari. Ilmestynyt 2002 ja tässä Penguin-sarjassa vuotta myöhemmin. Ja totta kai se on paksu. Kairosta Kapkaupunkiin on monta maata ja kulttuuria. Olen aivan alussa ja vielä Egyptissä. Matka alkakoon!

Tiputtelin jo kahvin. Tänä aamuna se maistui tavallistakin paremmalta jostain syystä. En ole nukkunut edes hyvin, saati tarpeeksi. Kaiketi jotenkuten kuitenkin, koska olo ei ole aivan kamala. Menen Herkkuun ja samalla tutkailen Stockmannin Hullujen Päivien antia ostamatta mitään. Herkku on ilossa mukana, mutta tuskin minulle sopivaa ruokaa. Laittelen kasviskeittoja ja niihin tarvitsen aineet. Bataattia ei takuulla hullulla hinnalla. Vuosiin en ole näillä päivillä ollut. En tunne tarvetta. No, jos oikea Stockmann olisi vielä helpon ja joutuisan matkan päässä, kuka tietäisi...

Joku on joskus sanonut, että tällainen kolmen pisteen jono lauseessa ei kuulu tehtävään pyhittyneen kirjoittajan valikoimaan. Minä en ole pyhittynyt, vaikka tykkäänkin.

Kello  lähentelee aikaa, jolloin olisi syytä panna aamutoimet kondikseen, tälläytyä ihmisiä varten ja lähteä asioille.Päivä valjennut, tuuli suhisee puissa iloisesti, koivun lehdet lentelevät. Jospa sittenkin käpertyisin vielä peiton alle ja lukisin muutaman sivun Therouxia.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti