13. maaliskuuta 2021

OUTO TAPA LUKEA KIRJOJA

 Ei ole muuten maailman paras tapa lukea kirjoja minun tavallani eli hypähtää kesken kaiken kirjasta toiseen. Nytkin menossa neljä, viisi kirjaa. Ihmettelin eräänä iltana, missä välissä Pajtim Statovcin kirjan kissa on alkanut puhua ja kiroillakin. Tämän kaltainen lukeminen on epäkunnioittavaa kirjoja ja niiden kirjoittajia kohtaan. Puhumattakaan siitä, että minä olen jokaisen kirjan kohdalla kadottanut juonen, kuten nyt tämän kissan puhetaidon. Minulla ei ole koskaan ollut kissaa, että en tiedä, jos sekin olisi puhunut ihmisten kieltä ja pitänyt jugurtista kuten kissa Jugoslavia Statovcin kirjassa. "Mitä v----a! Tänne se jugurttipikari". Kirjassa on tämä v-alkuinen sana kokonaisena. Minä hiukan siistin. Ehkä olisi asiallista alkaa lukea yksi kirja kerrallaan. Pysyisivät asiat kasassa.

Oikeastaan on vielä yksi kirja, johon hyppäsin. Löysin hyllystä "Puhuvan talon tarinoita", jota olen yrittänyt aiemminkin lukea. Kertoo Rooman Suomen suurlähetystön elämästä ja tietysti myös Roomasta, jossa en ole koskaan ollut. Kiva yksityiskohta lähetystön pihassa. Suihkulähde, jonka ympärillä kiveystä Via Appia-tiestä, jota pitkin aikoinaan herrat Paavali ja Pietari kulkivat kohti Roomaa, jonne yhäkin kaikki tiet vievät. Vaan ei minun! Italiassa olen kyllä ollut muualla. Olen Rooman matkan merkinnyt tehtäväksi seuraavassa elämässäni.

Puhelimessa olen lörpötellyt, seurannut säätä ja alkanut olla myös väsynyt tähän koronan aiheuttamaan toimettomuuteen. Sain lopultakin Italian kirjeen valmiiksi ja tipautettua postilaatikkoon. Pääseekö perille? Jää nähtäväksi. Olen ennenkin moittinut postien toimintaa kummassakin maassa. Niin monta lähetystä kadonnut matkan varrella. Kirjeeni ovat yleensä sen verran paksuja, että luullaan niiden sisältävän tukun rahaa. Tai pieniä eriä huumetta. Vesiperä! No, enemmistö posteistamme on kuitenkin päätynyt  sinne minne pitikin.

HS on tutkinut, miten kansa suhtautuu vahvaan suositukseen käyttää maskia. Noin 20-30% katsoo olevansa suositusten yläpuolella. Asia ei jostain syystä koske heitä. Minusta ei ole oikein, että yksi syy maskittomuuteen on, että ei sen vaikutukseen uskota. Eikö sitä voisi käyttää toisten   takia? Myös se, että joku sairaus on syy käyttämättömyyteen, onko sekään aina aitoa? Ja miksi juuri ulkomaalaistaustaiset ovat ilman maskia? Tämä näkyy tässäkin kaupunginosassa, jossa asun. Tutkimus kuitenkin osoittanut, että juuri heidän asuinalueillaan on tartuntoja. Eivätkö välitä omasta terveydestään? Silkkaa halveksuntaa maata kohtaan, jonne ovat tulleet.

Menen olemaan ärtynyt nyt muualle.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti