20. elokuuta 2019

TANSKA PITÄKÖÖN GRÖNLANNIN

Ei kai tanskalaset niin hölmöjä ole,  että möisivät pohjoisen saarensa sitä himoitsevalle USAn Trumpille?  Onneksi kukaan ei ole vakavasi kiinnostunut edes asiasta keskustelemaan. Sisimmässään Trump on kuolemanvakavasti  heittänyt pohdittavaksi ehdotuksen Grönlannin omitusvaihdoksesta. Tanska pannut hullulle ehdotukselle pisteen. Trump muistaa Alaskan oston venäläisiltä 1867. Kauppa oli hyvä, 7.2 miljoonaa USAn dollaria. Lisä USAn omistukseen ei olisi huono asia. Grönlanti sopisi hyvin Trumpin ajatuksiin.

Grönlannin ostoidea ei ole uusi. Saaresta on yritetty saada kauppoja aikaan silloin tällöin. Alaskan kauppojen yhteydessä väläyteltiin 1867 myös Grönlannin ja Islannin ostamista USAlle. Kauppoja ei syntynyt. Sitten vuonna 1946 yrittetiin taas saada Grönlanti pois tanskalaisilta. Ei taaskaan onnistuttu, vaikka kauppamiehenä toimi Harry Truman tarjoamalla saaresta 100 miljoonaa dollaria. Tanska pysyi lujana.

Presidenttiehdokas Pat Buchanan pani 1996 pökköä pesään ja hamuili niin Grönlantia kuin vielä hurmoksissaan osia Kanadasta. Ostoehdotukset pantiin jäihin, kunnes nykyinen USAn presidentti alkoi homman alusta heitellen ostoehdotuksia Tanskan suuntaan. Hänen mielestään Grönlanti maantieteellisesti Amerikkaan kuuluvana sopisi heille paremmin kuin eurooppalaiselle kauempana olevalle pienelle Tanskalle strategisistakin syistä. Sanotaan, että kaikella on hintansa. Kuinka tässä käy, kun tarpeeksi kauan painostetaan? Menevätkö maapallon asiat mahdollisia kauppoja ennen muutenkin aivan puihin ja silloinhan ei omistuksilla enää ole merkitystä?

Tulisiko kukaan kysymään itsehallintoisen saaren valtaväestöltä inuiiteilta, mitä mieltä he olisivat uudesta hallitsijasta, jos Grönlanti olisi kaupan? Lähtisikö vähemmistöinen tanskalaisväestö kiireesti Tanskaan? Jos jäät ilmaston lämpenemisen takia sulavat, mitä Grönlannista jää? Joku väläytellyt joskus, että kaiken sen paksun jään alla on pelkkiä saaria. No, kyllä joihinkin niistä mahtuu amerikkalainen tukikohta valvomaan pohjoisen Atlantin ja Jäämeren liikennettä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti