19. heinäkuuta 2019

MALVIINA ON MANSIKKA

Ostin kirjan. Sofi Oksanen Puhdistus. Aloin lukea. Olin ennen alkamista varma, että en ehkä lue. Hetken luettuani olin varma että luen. On kaksi aikakautta alussa ja kummassakin tarina. Vuonna 1991Vladivostokissa  ja 1992 Länsi-Virossa. Kummassakin tyttö nimeltä Zara. Taidan tykätä tästä kirjasta.

Tallinnanaukion torilta toin mansikoita, kirsikoita ja herneenpalkoja. Mitä herneenpalkoihin tulee, teen jonkunlaista tutkimusta. Kun olin nuori ja nuorempi, oli paloissa keskimäärin kymmenen hernettä. Oli myös hernematoja. Nyt herneitä on kahdeksan palkoa kohti, eikä matoja. Että tämmönen tutkimus.

Erityisesti pidän Malviina-mansikoista. Se taas johtuu siitä, että rakastan Wuolijoen Niskavuoria. Malviinasta kehkeytyy skandaali taloon. Talon isäntä Juhani tahtoo Malviinan, talon mejerska (näin kirjoitettuna), ja saakin niin että suhteesta syntyy poika. Skandaali laajenee, mutta enempää en kerro. Tämän kaiken takia ostan Malviina-mansikoita. Kyllä kesä on ihanaa aikaa!

Tuntuukin siltä, kun helteellä uhataan. Minä tykkään, jos ei mene yli 30 asteen. Jos menee, niin sitten menee. Kotona tuulettimet hurisemaan ja ulkona kulkua varjon puolella. Ensi viikoksi ohjelmaa. P-D tulee kyläilemään yhtenä päivänä. Ja on hellettä tai ei, minä liikun. Hellehattu päähän ja ulos.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti