28. joulukuuta 2019

SALAPERÄINEN VOIMAHAHMO

Ja niin minä menin taas kirjakauppaan. En ole yhtäkään Kati Tervon kirjaa lukenut, saati ostanut. Nyt olen ostanut, vaan en vielä lukenut: Rapsuta minua ja muita kirjoituksia (2018, Otava). Toinen ostamani kirja on Lauri Karén Aatos Erkko, yksityinen valtiomies (Otava). Kirja kirjoitettiin Aatos Erkon eläessä. Erkko vaati, että se julkaistaan vasta hänen kuolemansa (2012) jälkeen. Julkaisuun ei kuitenkaan antanut Erkon puoliso Jane Erkko lupaa ja kielsi julkaisemisen "liian aikaista". Jane Erkon kuoleman jälkeen 2014 alettiin valmistautua kirjan julkaisemiseen. Käsikirjoitus oli kadonnut. Kirjan tekijä Lauri Karén oli kuollut vuonna 2006. Hänen tyttärensä Michelle Karén löysi isänsä jäämistöstä kopion kirjasta. Otava julkaisi sen 2018.

Aloin Karénin kirjaa heti lukea. Suomen ja Helsingin Sanomien historiaa, historiaa miehestä nimeltään Aatos Erkko. Takakansi kertoo kirjan sisältävän minkälainen mies Aatos Erkko oli todellisuudessa muuta kuin "salaperäinen voimahahmo, suuri tuntematon". Olen sivulla 114 ja saanut tietää jo jotain. En olisi malttanut laskea kirjaa kädestäni, mutta oli pakko ruveta nukkumaan aamuyöstä.

Postitin Italian kirjeen. Oli pantava C4-kirjekuoreen, kun monisivuinen kirje lisukkeineen ei taipunut pienempään. Sitten marssin taas Indiskaan ja ostin tabletteja. Kuviointi sama kuin aiemmin ostamassani kaitaliinassa. Intialaista. Kauppakeskuksessa samanlaista vilinää kuin ennen joulua. Alennusmyynnit ja lahjojen vaihtoa. Menin Herkkuun ja ostin hedelmiä. Muutaman asteen pakkanen nipisteli poskipäitä ja noiduin 17-deniirin sukkieni talvikelpoisuutta. Ai niin, ostin minä hatunkin.

Tänään yhtälainen pakkassää. Pysyttelen kotona. Äitini vaihtoi aina vuodevaatteet uudeksi vuodeksi, roskat vietiin, tiskit tiskattiin. Minulla ei niin peettimäisen tarkka tapa, jotain sinne päin. Lakanat vaihdan. En vuoden 2020 kunniaksi, vaan vaihtamisen aika on.

2 kommenttia:

  1. Kerropa sitten mitä Kati Tervosta tykkäsit. Minäkään en ole häneltä mitään lukenut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä kerron, Aulikki, kunhan olen lukenut Aatos Erkon kirjan.

      Poista