8. joulukuuta 2012

KYLLÄ TÄMÄ TÄSTÄ

Totunko tähän yksinoloon kotona? Ovat muutkin tottuneet,miksi en minä onnistuisi.En ole asunut koskaan yksin.Lapsuudenkodista suoraan naimisiin ja miehen kanssa asumaan.Näin tapahtui noina aikoina melkein kaikille.Hyvin harva muutti kotoaan ennen avioliiton solmimista.Opiskeltiin kotoa käsin,ellei korkeakoulu ollut muualla kuin Helsingissä.Sitten ajat muuttuivat,ihmiset muuttuivat.Nyt minunkin on muututtava ja opittava elämään kotona yksin.Jokapäiväinen matka sairaalaan tekee päivästä aktiivisen.Onneksi olen iltaisin jo niin väsynyt,että nukahdan nopeasti.Ei tunnu yksinäiseltä,jota vielä pimeä vuodenaika korostaisi.

Kirjoitin pienen kirjeen Mehiläisen lääkärille ja kiitin niistä vuosista,joiden aikana hän puolisoa hoiti.Kiitin häntä myötätunnosta ja ystävällisyydestä meitä kohtaan.Toivotin onnea ja menestystä.Allekirjoitin ja suljin kuoren.Tämä oli yksi niistä luopumisista,jotka nyt  tulevat meille tapahtumaan.

Tamperelainen vanha ystäväni soitti.Häntäkin vakava sairaus jäytää,mutta nyt olivat ajatukset kirkkaat.Myös hän viettää joulun yksin.Tytär perheineen ei tule äidin luo.On jo tottunut ja viettänyt monet joulut yksinään. S kysyi,luenko kirjoja? No,en ole puolison sairastuttua liiemmin sitä tehnyt ja hämmästyin huomatessani,että nyt voin alkaa taas lukea.On aikaa keskittyä kirjaan,saa lukea yhtäpötköä pitkät pätkät ja lukeminen vie ajatukset muualle.Jonkun toisen elämään,tapahtumaan,entiseen tai nykyiseen aikaan.Ehkä minusta tulee taas kirjoja lukeva ihminen,kuten olen joskus ollut.

Tullessani sairaalasta poikkesin Herkkuun hedelmäostoksille.Vaikka jouluruuhkia olen nähnyt,se yllätti.Joulun ajatus kun on minusta tänä vuonna kaukana kaikkine kiireineen ja valmisteluineen.Ihmiset tungeksivat tavaratalon täydeltä,hissit alituisesti menossa ja tulossa,ostoskassit löivät nilkkoihin,ratikassa täyttä.Olin ulkopuolinen.Joulu ei minua koske.Jollakin jo väsynyt ilme kasvoillaan.Muistin erään puhelinkeskustelun vuosia sitten erään joulun aluspäivänä.Nainen vastasi puhelimeensa lähelläni ja ilmeisesti toisessa päässä kysyttiin,joka lahja on hankittu.Nainen melkein huusi "mä en sille mitään v---n lahjaa ole vielä keksinyt". Siks mieli hellä on kristityllä,kun joulu on,kun joulu on.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti