25. helmikuuta 2020

"MAKSA PARSA"

Eilen oli tapahtumiltaan outo päivä kohdallani. Menin kauppaan eli Lidliin, jossa olen muutaman kerran käynyt. Edellisellä kerralla ostin parsanipun. Kassa ei tiennyt siihen koodia ja lähti sitä hankkimaan. Maksoin, lappasin ostokset kassiin ja kotona huomasin parsan puuttuvan. Ei kuin taas Lidliin. Oli jäänyt kassalle 5. Miten tämä kassa uskoo nyt, että parsa on jo maksettu? Myyjä tuli apuun ja meni kassalle kertomaan. Kaikki hyvin? Ei suinkaan. Kassa tahtoi parsasta maksun. Ei ymmärtänyt, kun ei puhunut kunnolla tämän maan kieltä. Olen pikaäksyinen ihminen, mutta kuitenkin kärsivällisesti kerroin parsan jo maksetun ja aina väliin sanoin, että "juurihan teille tämän asian myyjä kertoi". Ei tulosta. "Maksa parsa". Olin juuri pimahtamassa, kun koko jono, joka oli episodia seurannut, huusi: "se on jo maksettu aikaisemmin".  Kassamies oli epäuskoinen yhä ja katseli minua kuten parsavarasta katsellaan. Ei tarvinnut maksaa ja minä vannoin mennessäni, että ei enää Lidliin ikinä, vaikka mansikat ovat siellä makoisia.

Siten vein loton kioskiin. Olin pahalla tuulella ja mietin, miten sen saisin purettua viattomaan kioskimyyjään. En mitenkään. Tämän jälkeen koruliikkeeseen korjauttamaan turvaketjua rannekorussa. Missä peijoonissa koru? Pengoin laukkua, joka ei edes suuren suuri ole, ei korua. Takaisin pikavauhtia kioskiin. Olin jo asennoitunut korun häviämiseen ja alkoi harmittaa suuresti.  Näin sen kioskin lattialla. Nappasin korun ja selitin hölmistyneelle kioskin pitäjälle asian ja lähdin. Puristin rystyset valkoisina korua, väistin julkisella paikalla talon nurkkaan pissimässä ollut miestä ja inhoni Itäkeskusta kohtaan kasvoi. Saan korjatun korun vasta ensi kuussa,  koruliikkeen myyjä kehui koruani "hienoksi".

Menin purkamaan tunteitani Stockmannille, joka on ostoskeskuksen toisessa päässä. Mahdanko selvitä pitkän matkan ilman ikäviä lisätapahtumia? Huoahdin ja jatkoin urhoollisesti matkaa. Kaikki sujui kommelluksitta ja luikahdin jo jotenkuten hyvillä mielin Stockan parfyymiosastolle. Se on aina lohduttava paikka.

6 kommenttia: