12. kesäkuuta 2011

HELSINKI-PÄIVÄ

Tänään ei sittenkään Espalle.En tahdo eilisen miehen huonon olon toistuvan.Liian lämmintä hänelle.Peruutin autotilauksen ja sovin miehen kanssa,että tänään vain rantaan,jossa toivottavasti edes hiukan tuulee ja huomenna stadiin ja istuksitaan tovi Espan puistossa.Luvattiin viilenevää.

Kappeli taustalla istutaan.Vaikkakaan ei Kappeli samankaltaisessa kukoistuksessa kuin 1891 Josef Wolontiksen toimiessa siellä isäntänä.Siellä kävivät silloin kaikki.Taiteilijat jättivät seinille muistoja käynneistään mm. Edelfel Gambrinuksen pään,Lindholm ja Munsterhjelm maisemansa,samoin Falkman ja Sparre omat terveisensä.Monet työt on ajan hammas purrut puhki ja joitakin jäänyt keittiön höyryille alttiiksi,osa hävinnyt remonttien ja uudelleen rakentamisten yhteydessä.Mitä tuhlausta!

Vuonna 1912 aiottiin jo 1839 pienenä kojuna alkunsa saanut vanha ravintola purkaa. Tuleva sota esti kuitenkin aikeet ja arkkitehti Lars Sonckin uudet piirustukset hyväksyttiin. F.J. Valbäck kirjoitti riemuissaan Kappelin sisäseinään:

"Mi miehuuden on mitta,
sen lausui ken sen ties,
ei olla Kappelitta
voi ykskään aikamies.
Ei ilman sitä vois
tää Espis olla tää,
ei Helsinkikään ois
tään valtakunnan pää".


Ehkä Valbäckin kanssa samaa mieltä ovat monet Kappelin asiakkaat 2000-luvullakin. Aniharva kävijöistä kuitenkin on tietoinen niistä kaikista vuosista,vuosikymmenistä,pitkälti yli sadasta vuodesta,joina Kappeli on helsinkiläisiä Espan puistossa viihdyttänyt.Kuka miettii nimen alkuperää? Kuka muistelee Juhani Ahon,Gallen-Kallelan,Eliel Saarisen,Eino Leinon jne käyntejä ravintolassa,jossa nyt hyvillä mielin istutaan lasillisen tai hyvän lounaan ääressä ystävien kanssa? No,minä ainakin pienen hetken Kappelissa käydessäni "ei ilman sitä vois tää Espis olla tää".

Viimeksi ollessamme kaupungilla ja mm. Vanhassa kauppahallissa,tuli inva-auton tilauksen aika.Pyysin auton Vanhan kauppahallin Kauppatorin puoleiselle ovelle,kuten aina ennenkin siellä ollessamme.Tytteli toisessa päässä ihmettelemään,mikä ja missä on Vanha kauppahalli,kun hän tietää vain kauppahallin.Ja mikä Kauppatori,kun tyttö kertoi tuntevansa vain torin.Sanon aina,etten enää osaa ällistyä,mutta nyt taas kumminkin.Otin,niin vaikka puhelimessa olinkin,luennoitsijan ilmeen ja kerroin tyttelille,että pelkkä kauppahalli ei voi riittää,kun niitä on muitakin kuin se,missä nyt olimme.Torejakin on useita.On siis asiallista mainita niiden nimet,että auto osaa tulla.Tyttelin ääni kieli suuresta hämmästyksestä,kun näin yllättäen oli saanut luurista Helsinki-tietoutta.Lopulta ymmärsi antamani osoitteen,sillä auto tuli ja vielä vallan ajallaan.Kesäapulaiset!

Nyt kun jätämme tämän vuoden väliin Espan puistossa,emmekä näe Stadin Friidua,Stadin Kundia emmekä Stadin Junnuakaan,niin soittelen aamukahvin aikaan Slangi on Swengiä-levyn,jossa "Niin gimis on Stadi" Snadin Pumpun esittämänä.Kannessa lukee "Ollaan glaiduja - se ei bungaa mitään".On tullut hankittua näitä slangin kielisiä levyjä ja usein kuuntelemmekin.Mieskin on ymmärtävinään,vaikka laulusta "Ei stikkaa vodaa" kaikkea bonjannutkaan.Taisi mennä yli hilseen maalaispojalla myös "Goisaa snadi kloddi".

Lopuksi tähän Juhani Mäkelää:

MATKAPUHELIMESSA

...Prrrr... Haloo,Pena täs... No,moi Kake,mitä jätkä... Mulla futaa ihan kliffasti.Mites sulla?...Ai,et kaltsulle?...Joo,kyl mulleki ny pari bissee maistus,mut emmä taida voida tulla...No,ku mul on täs yks juttu...Menee täs ny ainaki pari timmee...No,tää ny on vaan sellanen yks juttu...Mä oon tsyrkassa...No,tsyrkassa,tsyrkassa... Voin mä sulle sanoo,et mä meen yhden böönan kans naimisiin... Joo,joo,se on se sama gimma,minkä kans mä oon styylannu... Sori,mut mun tarttee varmaan ny lopettaa,ku toi pappi tsiigaa mua ärtsysti.Just ennen ku sä skulasit,se kysy et tahdonks mä.Mun tarttee mennä varmaan stikkaa sille joku vastaus.Oli kiva bamlaa.Moikka vaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti