8. tammikuuta 2019

KIRJASTOSSA PITÄÄ OLLA KIRJOJA

Yöpöydän kesken jääneiden kirjojen pino alenee. Viime yönä sain loppuun Sophie Hannahin Christie-kirjan Suljettu arkku. Tiedän kuka murhasi Joseph Scotcherin. Murhaaja ottaa lopuksi strykniinia ja kuolee. Raukkamaista. Hannahin kuolleista herättämä Hercule Poirot ratkaisi koko jutun. Kaivoin pinosta Voltairen Seitsemän filosofista tarinaa ja kävin sen kimppuun. Jatkan "Adatén kolmas kirje Shastasidille" lukua. Kohta taas ansaitsen käynnin kirjakauppaan.

Eilen olin ruokakaupassa. Ostin pyykkisaippuaa ja päärynöitä. Istuin puupenkillä kauppakeskuksen käytävässä ja kuuntelin, kun viereinen rouva soitti jonnekin kauaksi ulkomaille. Minä en soita kauppakeskuksessa koskaan minnekään. Pyrin suorittamaan puhelinjuttuni kotona. Eilen L:n ja K:n kanssa. L lähtee A:n kanssa Teneriffalle. Minä lähden K:n kanssa uimahalliin. Suunnittelemme Oodiin menoa, mutta koska se on osin myös kirjasto, odotamme niin kauan, että sinne saadaan kirjoja, vaikka emme olekaan kirjaston asiakkaita. Lehtikuvan mukaan Oodissa ei ole kirjoja. Emme myöskään mene kirjojen takia, vaikka niitä pitääkin olla, vaan uuden kirjastotalon arkkitehtuurin takia. Pitäähän rakennus nähdä. Sisältä ja ulkoa.

Muutaman yön olen nukkunut ilman unipilleriä. Teen niin, että oleilen mahdollisimman myöhään. Katselen kaiken roskankin televisiosta. Sitten menen vuoteeseen ja sanon itselleni "nuku". Yleensä se ei tottele, mutta ei ota pilleriäkään. Valvotaan sitten. Jossain välissä olen nukahtanut, koska ei voi herätä, jos ei ole nukkunut ja minä herään aamulla. Hyvin aikaisin. Tämä on aika mutkikas tapa opettaa itsensä nukkumaan normaalisti. Aion olla sitkeä sissi ja jatkaa. Joskus, tästä olen aivan varma, alan taas nukkua ihmisiksi. Toistaiseksi yö ei ole ystäväni.

Voltairen kirjassa on haamuja. Tuli mieleen, voiko haamu tulla kalpeaksi? Aaveet ovat Adatén toisessa kirjeessä Shastasidille. Ne olivat pertuskoilla aseistettuja. Pertuska on sotakirves tai kirves, jolla hakataan vesakkoa. Veikkaan, etteivät nämä aaveet olleet vesakkotöissä. Mitä sitten tapahtui en kerro.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti