22. kesäkuuta 2018

JUHANNUS SITTENKIN KOTONA

Sain kutsun juhannukseksi ystävältä. Tulikin mutkia matkaan, piti kieltäytyä. Sovittiin joskus myöhemmin, vaikka juhannus ei olekaan.

Olen siis kotona. Luen ja ihmettelen maailman menoa. Tosin sille uskontoa tuputtavalle rouvalle sanoin, etten edes maailman menoa ajattele. Narrasin. Kyllä minä ajattelen. Olin muuten huolestunut, kun en saanut L:ään ja A:han yhteyttä. Ei vastattu meiliin, ei soittoihin. Sitten tupsahti postiluukusta Pariisin kortti. Ovat siellä. Pettyivät täällä Hamin moderniin ranskalaiseen taiteeseen ja lähtivät katsomaan hiukan suuremman mittakaavan näyttelyä  Centre Pompidoussa. Minun Pariisissa käyntini aikana ei tätä taidemuseota vielä ollut. Se avattiin yleisölle vuonna 1977. Kortin kuvapuolella monta must-nähtävyyttä, joihin osaan pääsin minäkin aikanaan tutustumaan. Olisihan hienoa lähteä vielä kerran Pariisiin!

Saan yksikseni ja ihan itse valita ne HKO:n kenraalit, joihin K ja minä menemme. Ajattelin Ellingtonia, Beethovenia, Sibeliusta ainakin, jos näistä avoimet kenraaliharjoitukset on. Ja vielä Brahms ja Sostakovits tietysti. Ja ilo jatkuu ensi vuoden puolellakin. Haluan olla kietoutuneena musiikkiin ja se onnistuu hyvin Musiikkitalossa, jossa on hyvä akustiikka. Kulttuuria tiedossa. Eino Leino kyseli kerran "mut mikä se on se kyltyyri". Lordi Raglan on tähän vastannut paljon ennen Leinon kysymystä "Kulttuuria on karkeasti ottaen kaikki se mitä teemme mutta apinat eivät." Ja näinhän se on. Karkeasti ottaen.

Ukkosti viime yönä. Odotin suurempaakin näytelmää. Muutama välähdys ja isännän ääninen murina perään. Sitten loppui. Tai minä olin nukahtanut. Katajanokalla asuessa oli joskus mahtavia ukonilmoja. Ne vyöryivät jylisten mereltä päin, salamat sinkoilivat pitkin taivasta pysty- ja vaakasuoraan. Mahtavaa! Menin aina partsille nautimaan ja ihailemaan. Jyrinä huikean rajua, koko näytelmä valtavaa upeaa spektaakkelia häikäisevän hienoine valoefekteineen. Pieni ihminen istui yöpaidassa parvekkeella ja katseli.

"Juhannus on meillä herttainen. Kirkas taivas on sininen..."  Mukavaa Juhannusta kaikille meille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti