10. tammikuuta 2017

AIKAAN SAATU YHTÄ JA TOISTA

Vihdoinkin! Silmälääkäriaika varattu. Olen oikein ylpeä itsestäni. Rollaattoriaikakin Kontulassa. Jippii. Olin niin onnellinen, että marssin suoraa päätä kirjakauppaan. Pertti Niemisen runokirja Vihreän läpi ei enää näe  ja kaksi taidekirjaa. Caravaggio (1571-1610) on jäänyt minulle vieraaksi, enkä ainakaan huomannut Kansallismuseon renessanssinäyttelyssäkään.  Toulouse-Lautrec (1864-1901)  huomattavasti tutumpi taiteilija, jonka töistä tykkään. Ostin senkin. Kumpikin taidekirja painettu Kiinassa. No, ovat englannin kielisiä. Nieminen Viisas Elämä Oy:n. Kustantaja, josta en ole kuullutkaan. Tilasin Shelleyn runoja näköispainoksena. Kaksi viikkoa toimitusaika. Ilmoittavat. Kyllä nyt taas on kyltyyriä! Niin oli Eino Leinollakin "kyltyyriä, kyltyyriä".

Pertti Niemiseltä näyte:

Jokaisen maailmanlopun edellä
aika alkaa kiitää.
Kyllä minä sen nyt tajuan:
kello näyttää käyvän nopeammin,
minä vain en pysy mukana.


M:n kanssa sovittu taidenäyttelyyn menosta ensi kuussa. En olekaan ollut sitten Modiglianin. Nyt voin tutustua Caravaggioon ja Toulouse-Lautreciin kirjoissa. Jälkimmäisestä minulla onkin joku pieni teos. Elokuvankin olen nähnyt Moulin Rouge vuodelta 1952, ohjaaja John Huston. Toulouse-Lautrec oli loistava julistemaalari. Minulla ja puolisolla oli onni olla kerran hänen julistenäyttelyssään, mutta kaupunkia en enää muista. München? Muistaakseni Ateneumissakin on ollut joitain hänen julisteitaan joskus 2000-luvun alussa. Eniten kuitenkin pidän hänen kuvistaan Pariisin boheemielämästä kaikkine vivahteineen, realismeineen, kaunistelemattomina kuvauksina kahviloiden asiakkaista 1800-luvulla, kurtisaaneista, prostituoiduista ja tanssijattarista. Hän ei kuvannut kohteitaan epäkunnioittavasti eikä halveksuen, vaan sellaisina kuin he olivat, elämää ja iloa täynnä. Hän kuvasi heidät  ihmisinä ja  ystävinä. Henri de Toulouse-Lautrec on ehdottomasti yksi mielitaiteilijoistani.

Tänään kotona. Alan kirjoittaa kirjettä Italiaan ja E:lle Yayoi Kusaman kurpitsakorttia. Myöhemmin viikolla postilaatikolle. Asfaltti on märkää, vesi lentää lätäköistä auton pyörien alla. Minne talvi hävisi?





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti