23. marraskuuta 2019

KUINKA PALJON SAA HAISTA

Viime aikoina on pohdittu, milloin ja mistä syystä yleisen kulkuneuvon kuljettaja saa poistaa matkustajan. Hiljattain joku haisi niin paljon, että kuljettajan pinna paloi. Olen lukenut raitiovaunujen historiaa ja oli mainittu, että jos matkustaja "haisee pahalle" hänet voi poistaa tai estää kokonaan vaunuun nousu. Tämä oli joskus 1900-luvun alussa. Ratikoissa oli myös kielto: "Spotta ej på golvet". Sylkemisestä ei ilmeisesti poistettu ketään. Haisuleilla oli vaikeampaa. Nyt asia on jälleen noussut esille ja pohditaan, kuinka paljon pitää haista ennen kuin heitetään ulos. Minunkin matkustaessani on joskus joku haissut aika pahasti ja joissain tapauksissa olen epäillyt  "vahingon" tapahtuneen. Me kaikki tiedämme, miltä se haisee. Poistuminen on joissain tapauksissa tapahtunut myös matkustajan omasta aloitteesta, kun on huomannut oman hajunsa ja sen aiheuttaman hämmingin kanssamatkustajissa. Liikennelaitoksella on selvät ohjeet, milloin ja miten pitää tarttua härkää sarvista matkustajan käytöksen takia. Hajuista ei puhuta mitään.

Metrossa esimerkiksi yleensä kuljettaja on kaukana omassa kopissaan ja autuaan tietämätön, mitä vaunuissa tapahtuu. Nykyisissä raitiovaunuissa ei ole enää rahastajia, joilla oli valta puuttua häiritsevään käytökseen ja sitä valtaa käytettiin. Ratikassa voi siis vaunuissa sattua ja tapahtua kuljettajan tietämättä kaikenlaista. Busseissa taas kuljettaja on tapahtumien keskellä. Tiedän, että ohjesääntö sanoo hänen kohdallaan, että vaaratilanteen luonteen vuoksi ei aina voi suinpäin rynnätä selvittelemään asiaa, vaan on kutsuttava apua. Matkustajien hajuihin ei ole puututtu tässäkään. Meillä itsekullakin on oma ikioma ominaishajumme ja sitä mielellämme vielä korostamme erilaisilla hajusteilla. Tämä saattaa ärsyttää esimerkiksi allergikkoja  tai muuten hajujen vihaajia.

Itse kuuluin hajujen vihaajiin siihen aikaan, kun miehillä oli verkkopaitamuoti kesäisin helleaikaan. Se hajujen yltäkylläisyys ratikoissa oli joskus aika shokeeraavaa. Lisäksi vielä kainaloista tuprusi muhkea karvatupas, joka edesauttoi hajun leviämisen ympäristöön. Muoti loppui aikanaan ja nykyisin harvoin enää näkee kesäisin alipukeutuneisuutta. Oikeammin haistaa.

Tämä kaikki tupsahti mieleeni luettuani lehdestä kuljettajan hajuaistin saaneen yliannostuksen jonkun matkustajan tuoksusta ja siitä oli seurannut matkustajan poistaminen kulkuneuvosta. Spekuloini asiasta jatkunee vielä tovin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti