6. heinäkuuta 2018

HELSINGIN HAJU

USAn ja Venäjän presidentit Suomeen!  Salaperäisiä lentokoneita Helsinki-Vantaan kentällä. Outoja autokuljetuksia hotelliin. Määrätietoista väkeä kaupungilla. Pohdintaa, missä presidentit tulevat tapaamaan, mistä puhuvat. Tämä jo osittain tiedossa. Helsinki on maailman kartalla!!

Ehkä katusulut, poliisit, salaiset agentit, mustien autojen letkat eivät ulotu minun nykyisille kotikonnuilleni. Se on ikävää, etten asu enää tapahtumien keskipisteessä. Vaikka olen päästellyt ärräpäitä, kun elämääni on rajattu eri maitten presidenttien vierailujen yhteydessä. Olen kiukutellut poliisille, joka on estänyt pääsyni kotiin. Kaipaan näitä ärhentelyjä ja ennen kaikkea asumista tapahtumien ytimessä. Minut on sysätty syrjään, olen ulkopuolinen, kaukana kaikesta.  Olen kuin asuinsijani olisi jossain kartan valkoisella läntillä, joita ennen oli, kun tutkimusmatkailijat eivät vielä olleet päässeet viemään peilejä ja sivistystä tuntemattomille kansoille keskellä villiä viitaa.

Tänään kuitenkin Helsinkiin, mutta en keskustaan. Sen vuoro ehkä viikonloppuna. Nautin jo tästä tänään tapahtuvasta pienestä pyrähdyksestä Stadiin, metroajelusta ja kaupungin tuoksusta, joka tulee ajelehtimaan onnellisiin sieraimiini. Ne värähtelevät tuntiessaan tutun ja rakkaan tuoksun. Se kulkeutuu jokaiseen ruumiini kolkkaan. Antaa aivoilleni riemukkaan tunteen. Tekee oloni autuaaksi ja ihanaksi. Se on Helsingin haju!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti