13. elokuuta 2016

KUN FÖNARIIN DYYKKAS MUSTA ENKELI

Nyt kun taas kuulun Stadin Slangiin, saan tietysti Tsilari-lehdenkin. Nautin sen lukemisesta, sehän on alusta loppuun slangin kieltä. Heka Mäkinen on minun aikoinani asunut Tölikassa (siinä on aa eikä ää) Minna Canthin kadulla ja minä Messeniuksenkadulla. Minna Canthin katu oli kaltsin takana, mutta näkyi meidän olohuoneen ikkunaan. Ja Minna Canthin kadun varrella oli myös Salosen lihakauppa. Sinne minut lähetettiin, kun äiti tahtoi laadukasta keittolihaa.

Mäkinen kertoo Tsilarissa omalaatuisesta naisesta Mikkuder. Hän ilmeisesti vihasi lapsia ja ajoi heitä aina pois näkyvistään "menkke bort på planen, huliganer". Minä en tämmöistä "gamla eukko" nähnyt, eikä meidän talon lapset olleet kuulleetkaan Mikkuderista. Meillä oli omat talohullut. Heitä oli siihen aikaan jokaisessa talossa. Meillä oli Nupnaun setä. Juoppo ja riidan haastaja, eikä hänkään tykännyt lapsista. Mikkuder vahti lapsia ja heidän tekemisiään oikein olan takaa sekä gartsalla että fönarista. Oli aina kimpussa ja eräs herranterttu pani parastaan laulaen "sinun silmiesi tähden, käännän perseeni ja lähden". Mikkuder sihisi vastaan "mine tietä sinun isä, mine tietä missä sinä asu". Takuulla tiesikin.

Voi sitä ihanaa lapsuutta!

Ostin eilen itselleni "palkintoja". Kahdet Chanel-tuoksut ja ihan Itäkeskuksen Stockmannilta. Myyjä oli reipas ja altis ja minä kiittelin. Hissillä Herkkuun ja sieltä hedelmiä ja juustoja. Irtojuustoja, joita ei tietenkään K-citymarketissa, eikä kai muuallakaan täällä päin, ole. Päivä oli onnistunut ja minä tuoksun nyt niin hyvälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti