2. huhtikuuta 2014

KARPPISOKERI JA HIMALAJAN SUOLA

Olen jutellut maailmanmatkaajaystäväni (kirjoitetaankohan tämä yhteen?) kanssa ilmoista. Häntä paleltaa. Hän on asunut Afrikassa vuosia, eikä ole vielä tottunut meikäläiseen säähän, että huhtikussa pakastaa. Kyllä,kyllä hän on suomalainen, mutta ehkä entisessä elämässään jonkun lämpimän maan asukas. Ehdotin kerran kärpästä, koska nehän rakastavat lämpöä. Hän ei hyväksynyt senkaltaista entistä elämää. No, holotna on minullakin. Vein eilen roskia ja kun takin alla oli pelkkä yöpaita, kylmähän siinä tuli pikkukengissä ja sääret paljaana. Muuten oli ihan hyvä nuuhkia ulkoilmaa. Uloshan emme yhtäkaikki menneetkään.

Kummityttö ja minä ryhdyimme yhteiselle ja samanaikaiselle laihdutuskuurille. Hän syö apteekin pussikeittoja ja minä vähennettyä tavallista kotiruokaa ja jätän kaiken hyvän pois. Tosin löysin jääkaapista kaksi "hyvää". Äiti opetti muinoin, että ruokaa ei saa heittää pois ja niin minä söin ne kaksi "hyvää". Ja kun olin ne syönyt, pistelin voileivän samaan syssyyn ja join luomumaista omenamehua päälle. Kaikki kiellettyjä, enkä aio kummitytölle kertoa. Aloitan kuurin kummityttöä myöhemmin. Olen hiukan kiusaantunut, kun hän aloitti laihduttamisen juuri sen jälkeen, kun olimme olleet ostamassa minulle vaatteita ja olimme pukukopissa sovittamassa. Ylipainoinen minä katseli peilistä ja kauhistui.Mutta sitä en uskonut, että kummityttö aloittaa melkein siitä paikasta oman laihdutuskuurin. Kovasti ymmärrettävää, sillä olinhan katsonut totuutta suoraan silmiin. Tähänkö on tultu? Kyllä, kuiskasi peilinainen ja hymyili alakuloisesti.

Tuuraaja soitti. Oli saanut peruutusajan ja tulee huomenaamulla meille puolisoa vahtimaan. Minä lähden asioille. Niitä aina kummallisesti kertyy, vaikka juuri oli kolmisen kuukautta luppoaikaa. Puolison sairaalasta tuli uusi lääke yllättäen, vaikka kysyttyäni sanoivat kaiken pysyvän ennallaan. Siispä apteekkiin.Tietysti myös Herkkuun. Salaattiaineksia ainakin. Juureksia, joita voi raastaa. Ja karppisokeria, jossa ei ole kaloreita. On luonnontuote, rypälesokerista jollain käymismenetelmällä valmistettu ja sokerittomaksi tehty. Samalla ostan tuikiterveellistä Himalajan suolaa. Tämän vuorisuolan kerrotaan olevan suolojen kuninkaan. Täytyy kokeilla. Vinkki kummitytöltä, joka kokeilee kaikkea, lukee, tutkii, maistaa ja haistaa ja on ehdottomasti kaiken terveellisen perään. Hän ottaa kaupassa aina tuotteen perältä, koska niissä päiväys parempi kuin edessä olevilla. Hän onkin pitkä, yli 170 cm ja ylettyy. Hän ei osta mitään tutkimatta tuoteselostusta. Tarkistaa myös kuitin kassalla ja pakkaa kassiin järjestelmällisesti. Hän on järjestyksen ihminen.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti