28. huhtikuuta 2018

MENETÄMMEKÖ STOCKMANNIN?

Tänäänkään ei pitänyt kirjoittamani, mutta tässä olen koneen ääressä lattemuki pöydällä edessäni. Sallittehan, muutama sana?

Heräsin varhain ja valmistaudun vähitellen vieraitten tuloon keskipäivän tietämillä. Toinen vieraistani höylää kahta ovea lyhyemmäksi, että saan maton eteisen lattialle. Toinen vieras auttaa läppärin kanssa. Ovat P-D ja J. Sitten kahvitellaan. Olin eilen kaupassa hankkimassa tarvikkeet. Ihmisiä ja ilmapalloja liikkeellä. Aivan kuin Vappu lähestyisi.

HS kertoi ettei Stockmannilla vieläkään mene hyvin. Nyt lopetetaan Stockmannin omistamia Lindex-myymälöitä, mutta lehden mukaan enemmän Suomen ulkopuolisia. Miksikö kauppajätissä menee päin seiniä? Verkkokauppa lisääntynyt, Lindexin tappiollisuus ja aikoinaan sen ostaminen Stockmannille, Venäjällä ei ole onnistuttu, kilpailu kiristynyt maailmalla. Onko mikään hyvin? Hulluihin Päiviin oltiin tyytyväisiä sekä verkkokaupan lisääntymiseen (joka juuri jarruttaa fyysistä kaupankäyntiä tavarataloissa).

Minä olen aivan oikeasti huolissani Stockmannin tulevaisuudesta. Miksikö? No, se on kuulunut elämääni koko ikäni sekä äitini, että isoäitini elämään. Saksasta tuli herra Franz Georg Stockmann vuonna 1852 Helsinkiin ja perusti Stockmannin. Kauppa kukoisti, laajeni, kaikki kävivät siellä ostoksilla, jokainen helsinkiläinen ainakin tiesi Stockmannin. Tuntui kuin se olisi ollut ikuinen, suurin ja kaunein. Maailma muuttui. Kauppajättien alkoi käydä huonosti. Stockmann pyristeli ja sinnitteli, kunnes ei enää jaksanut. Nyt se on jo pirstaloitunut vuokraamalla tilojaan ulkopuolisille, luopumalla monista artikkeleistaan kirjoista ja elektroniikasta lähtien. Myy omaisuuttaan. Miten sen käy? Joku voi ajatella, mitä hittoa se minulle kuuluu? Kyllä se kuuluu. Olen stadilainen ja minun kauppani on aina ollut Stockmann. Toivon "minun kaupalleni" parempia aikoja, kannattavaa tulevaisuutta. Sisimmässäni on kuitenkin pelko, että me menetämme Stockmannin.

Nyt päivän alkuun, viimeinen hörppäys kahvia, suihkuun ja oma ulkonäkö vieraskuntoon.







2 kommenttia:

  1. No minullekin on Stocca tärkeä, mutta ostovoimani on pienentynyt, kun ei ole enää perhettä. Luulen, että tuo verkkokauppa on niin helppoa ja halpaa etenkin nuorisolle, että eivät mene Stoccalle. Ja monet vanhemmatkin ihmiset sanovat, että Stockmann on kalliimpi muita. Sitten nuo lähiöiden ostoskeskukset vievät asiakkaita, muualta muuttaneita. Vaatteissa ei enää arvosteta laatua ja kestävyyttä, kun samalla rahalla saa halvemmalla ja vastaavasti useammin uutta.
    Löysin tämän blogin - sattumalta ehkä - mutta ilokseni tätä luen ja odotan jatkoa. Kiitokset!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia, Anonyymi, blogini lukemisesta. Joskus aikojen alussa Stockmann sai maineen kalleudesta ja se tuntuu yhä olevan ihmisten mielessä. Olen nimittäin toista mieltä. Jokaisessa kaupassa on myös kallista jos halvempaakin. Samoin Stockalla. Hyvää kevättä ja kesää!

      Poista